Hessing
Bij Hessing was ik één keer. Ik haalde er een Bentley Continental Flying Spur af voor een test. Een bijzondere dag. Testauto's brengen me zelden van mijn stuk, maar dit vooruitzicht wond me op, al reed ik hem niet voor het eerst - het is wel premier league. Voor de sleutel, die me door een verkoper zou worden uitgereikt, nam ik de lift naar de showroom die ik net als de meeste Nederlandse automobilisten alleen van buiten kende. Boven keek ik uiteraard mijn ogen uit. In mijn herinnering stonden op die golvende designvloeren achter het glas meer Phantoms en Continentals dan er in heel Nederland rondrijden. Het deed me denken aan de premium-dealers langs de Amerikaanse westkust waar ik de Rollsen in rotten van drie voor de deur had zien staan, alsof het Fiats waren. Maar dat was Los Angeles. Dit was gewoon een zaak langs de A2 bij Utrecht.
Hoe rijk, dacht ik, moet Nederland zijn dat deze glazen kathedraal kan overleven? Een Phantom doet al dik vijf ton. Zelfs als je met een vermogen van vijftig miljoen helemaal onderaan de Quote 500 bungelt, is dat een zichtbare hap uit je vermogen. Je gaat tenslotte ook nog afschrijven en de verzekering zuigt je leeg. De Rolls-kick is pas compleet wanneer het niks uitmaakt, als het verlies na aankoop in een vloek en een zucht weer is aangegroeid. Dan is niet vijftig, niet honderd, maar vijfhonderd miljoen een redelijke ondergrens voor de potentiële doelgroep. Misschien vergok ik me, maar hoe je het ook wendt of keert, de totale markt voor dit soort auto's bestaat in Nederland uit hooguit enkele tientallen gefortuneerden. Het wonder is dus niet dat Hessing failliet is. Het wonder is dat Hessing tot diep in crisistijd bleef draaien en zelfs toen, zoals ik in de kranten las, niet eens bezweek aan een gecrashte markt maar aan een vastgoedzeperd.
Aardig personeel had Hessing trouwens. De verkoper van mijn Bentley-sleutel zou ik als Rolls-uitbater zo in dienst nemen. En zijn koffie was ook goed. Maar men is uitgetapt, zoveel is duidelijk. Weer tientallen gezinnen in de sores, allemaal mensen die een moord zouden doen voor een vermogen van vijf ton.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.