Heimwee naar vroeger

Subaru Impreza
Vol verwachting nam ik plaats in de vernieuwde Subaru Impreza WRX. Met een grotere boxermotor, dus dat beloofde wat. Maar na het omdraaien van de contactsleutel was er direct een teleurstelling. Nog altijd hoest de boxer even, als hij tot leven gewekt wordt, maar de 2.5 klinkt vervolgens zo braaf! Zelfs onze aftandse duurtest-Legacy van 13 jaar oud maakt een beter geluid. Lekker ruig, en heftig ploffend, bij stationaire loop denk je telkens dat íe afslaat. En dan hebben we het nog niet eens over de klanken die oude Impreza's GT Turbo ten gehore brengen. Jammer hoor, Subaru laat een kans liggen. Want ook tijdens het accelereren klinkt de nieuwe boxer niet zo opwindend als de oude Impreza's. De kippenvel bezorgende roffel, die door merg en been ging, heeft plaatsgemaakt voor een licht gejank uit het vooronder. Dat een boxermotor voor de voortstuwing zorgt, is amper hoorbaar. Ik geef toe, die 2.5 is wel een stuk soepeler dan de oude machines, en bloedsnel is hij nog steeds. Maar dat op toeren jagen van 'vroeger' had ook wel iets. Wil je hard gaan, dan moet je ervoor werken. De nieuwe WRX is te geciviliseerd. Dat een moderne krachtbron in een snelle versie nog best ruig kan klinken, bewijst BMW met de 130i. En dan het uiterlijk van de nieuwe Impreza: ik vind het niets. Het is alweer de tweede facelift, en zoiets doet een model vaak de das om. En als de auto nou nog betaalbaar was, maar daar is ook al geen sprake meer van, met een prijs van 32.745 euro. Kortom, ik heb heimwee naar vroeger, toen je nog zo'n ruige, ongeciviliseerde 555 voor 49.995 gulden kocht.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.