Haal die Gol naar Nederland!

Volkswagen Gol
Gisteren meldden we op onze homepage dat Volkswagen in Brazilië de nieuwste Gol heeft gepresenteerd. Ik dacht meteen bij het zien van die eerste beelden: geinig ding! Oogt verrassend volwassen ook, dat zou het hier nog best wel eens goed kunnen doen... Volgens mij is het dan ook erg onverstandig van VW dat ze hun nieuwe budgetmiddenklasser enkel en alleen in Zuid-Amerikaanse landen leveren. Dus, beste meneer Winterkorn: pas dat ding op details aan op de Europese markt, plak er een mooi prijskaartje op en haal binnen die orders!
Volgens mij heeft VW met deze Gol namelijk de ultieme kans om weer eens een echte VOLKSwagen op de markt te zetten. Met veel auto voor weinig geld kunnen ze een hoop goodwill kweken bij het publiek en zo weer ladingen nieuwe klanten voor zich winnen. Dat hebben ze natuurlijk al eens eerder geprobeerd met de Fox (immers in de basis ook een Braziliaans model) maar die missie kunnen we toch wel als mislukt beschouwen. Het wagentje is te klein, ziet er truttig uit, rijdt niet bijzonder maar is bovendien ook niet bepaald voordelig als je hem vergelijkt met z'n concurrenten. Alsof dat nog niet genoeg is, loopt VW er zelf ook nog eens op leeg want door de gebrekkige populariteit van de Fox is het project allerminst rendabel.
Daarom is de Gol een betere kandidaat. Een auto in de zin van de Dacia Sandero. Die ziet er (net als de Gol wat mij betreft) best leuk uit en biedt met vijf portieren en genoeg ruimte een prima alternatief voor duurdere grote auto's. Reken maar dat dat ding gaat scoren, en het lokt sowieso meer mensen naar de showrooms! Dat de Gol vanbinnen niet zo hoogwaardig is als een Golf en spannend design mist, zal de meeste kopers worst wezen. Zeker als je er een prijskaartje van zo'n 12.995 euro aan hangt. Laat het hooguit vijftien mille zijn... De voordeligste Golf driedeurs begint nota bene bij zeventien-en-een-half duizend! Gaat die Euro-Gol andere modellen kannibaliseren? Ja wellicht, want een Golf en vooral een Polo wordt minder interessant als je er zo'n prijspakker naast zet, maar volgens mij kan het alsnog wonderen doen voor een merk. Of zien ze potentiële kopers liever de Renault-showrooms binnenwandelen? En trouwens, mensen die een 'echte' Volkswagen willen hebben, trekken de flappen voor zo'n dikke Golf toch wel.
Dus als VW slim is, haalt het die Gol als de wiedeweerga naar ons continent. Zet hem slim in de markt, noem 'm Santana en een nieuwe cult-car van VW is geboren...

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.