GroenLinks

Hummer H3 3.5 Executive

Over het leefmilieu nog even dit.
Voor Nederlandse automobilisten heeft GroenLinks vrolijke ideeën in het vat. Natuurlijk rekeningrijden. Wie een schone auto koopt, gaat goedkoper rijden; de milieuterrorist dokt aan de dealerkassa straks de hoofdprijs. De schoonste auto's worden eenderde goedkoper, de grootste smeerpijpen een derde duurder. Concreet betekent het dat de catalogusprijs van de Toyota Prius naar 21.000 euro zakt, terwijl de Hummer H3 juist 20k duurder wordt. Een en ander, schrijft GroenLinks-kamerlid Wijnand Duyvendak, 'zal er toe leiden dat het marktaandeel van de schoonste auto's fors groeit.'

Wat zou er gebeuren als dit plan werd uitgevoerd? Hierbij wat stellingen.

1. Het marktaandeel voor schone auto's zal stijgen. De Hollander was altijd op de penning; graag geen cent teveel. Goedkoop is leuk, zelfs als het koopje Prius heet. Zonder BPM-vrijstelling was de Prius in Nederland ook nooit zo'n succes geworden. Gevolg: Groot feest in de Toyotagemeenschap. Voortaan pakt de Priusrijder zelfs voor de glasbak om de hoek gewoon de auto. Hij rijdt praktisch voor nop. Nog mooier, vooral voor de auto-industrie: de autoverkoop neemt gigantisch toe. Eénderde goedkoper, dat is pas cashen! Weg milieuwinst.

2. Hummervariant 1: Hummer gaat het zwaar krijgen. Maar wat levert dat het milieu op? Het merk is hier even populair als Bush in Afghanistan. En goed, de H3-rijder stapt dus over op een Lexus RX 400h. Ook een beer van een auto. Co2-uitstoot: bijna de helft minder. Koopje! Dat is pas vorstelijk rijden, dankzij GroenLinks.

3. Hummervariant 2: Het maakt de Hummer-klant geen donder uit wat zijn baksteen kost, zoals de roker zich niets gelegen laat liggen aan de zoveelste accijnsverhoging. Een beetje sportschoolhouder dokt met liefde 83k om Duyvendak de astma te bezorgen.

4. Alle werknemers van Toyota-importeur Louwman & Parqui stemmen volgende week geheel vrijwillig, tollend van geluk,  GroenLinks.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.