AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Griezelverhalen
Spoken bestaan niet. Maar soms hoor je verhalen waarbij je een koude rilling of twee toch even niet weet te onderdrukken. En die gaan niet alleen over gemene graven in mistige kastelen. Ook over auto's bestaan er zulke verhalen. En dan heb ik het niet over Christine of al die onfortuinlijke vierwielers uit horrorfilms die nóóit willen starten op momenten dat dat nou net zo vreselijk hard nodig is.
Het allerbekendst is dat van de Porsche 550 Spyder van James Dean. Op 30 september 1955 werd die auto (bijnaam: Little Bastard) opgevouwen en liet Dean het leven. Na het ongeluk werd het wrak naar verluidt opgekocht en viel bij het afladen van de trailer, waardoor een monteur zijn beide benen brak. Dat was twee. Onderdelen van de Spyder belandden vervolgens in twee andere Porsches die allebei crashten en waarbij één bestuurder omkwam. De carrosserie diende daarna als display, maar de garage waarin hij stond brandde af. Alle auto's gingen daarbij verloren, behalve de Porsche. Nadat het wrak daarna nóg een keer dodelijk op iemand belandde raakte het zoek, zo schijnt.
En dan zijn er nog de verhalen over spookwegen. De Great North Road in het Engelse Cambridgeshire duikt daarbij telkens weer op. Hier zou 's nachts geregeld een grote witte auto van voor de oorlog zijn waargenomen (een Mercedes?) met daarin twee geestachtige gestalten, geluidloos voortjakkerend over de weg. En dan is er Mendicino nog. Eind jaren zeventig verongelukte nabij dat plaatsje in Californië een man dodelijk nadat zijn Pontiac Firebird van een brug in de rivier stortte. Tot de dag van vandaag steekt telkens weer het verhaal op dat nachtelijke autorijders hier korte tijd achtervolgd worden door de lampen van een auto die even plotseling verdwijnt als hij is gekomen.
Mocht u er ooit rijden: trap het pedaal in en kijk vooral niet in de achteruitkijkspiegel.
Mocht u er ooit rijden: trap het pedaal in en kijk vooral niet in de achteruitkijkspiegel.
Plaats een reactie
Lees ook
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Performance AWD (2025)
Weblogs
Weblog Bas - De neergang van Stellantis
Nieuws
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
Autotest