AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Geruststellende gedachte
26
Slechte auto's bestaan niet meer. Een veel gehoorde kreet die bestaansrecht lijkt te hebben op basis van onze ervaringen met vele testauto's. Slechts één keer ben ik met een testauto stilgevallen, een door regenwater geteisterde Peugeot 407, die me deed denken aan de aloude Simca 1100, een auto waarvan de ontsteking zo slecht was afgeschermd dat de geringste regenbui 'm al kon doen stranden. Roest is nauwelijks nog een probleem bij hedendaagse modellen. Als je nu een bedrijf zoekt dat je oude auto een tectylbeurt geeft, zit je mooi met je handen in het haar, want ze zijn er nog maar nauwelijks; niet meer nodig. De spanning is van het autorijden af, hoor je sommige romantisch aangelegde klassiekerrijders weemoedig klagen. Ja, maar veel ongemak en onzekerheid ook. Dat blijkt de enkele keer dat een testauto nog wel een mankement vertoont. Onze duurtest-Tiguan kende onlangs een probleempje met een sensor waardoor de laaddruk van de turbocompressor wegviel, en de auto overschakelde op het noodloopprogramma. Het had nog heel wat voeten in de aarde eer de boosdoener gevonden was. Het resultaat was dat we circa twee weken met vrijwel geen vermogen over de weg kropen met onze vleugellamme Volkswagen. Een Citroën C4 Picasso sloot als een oester tijdens een fotoshoot. Na het dichtdoen van het rechter achterportier weigerde deze nog open te gaan. Een beetje lastig, maar gelukkig heeft de Citroën nog vier andere toegangswegen. Onze eigen duurtest-C5 tenslotte liet ook een klein steekje vallen. De auto is gezegend met een elektrisch schuifdak (dat overigens prima werkt), en door het te openen liet ik kort geleden blijkbaar net iets te veel buitenlucht binnen dan goed was voor de afdekplaat van het derde remlicht aan de achterruit. De 'wervelwind' rukte de plaat van de wagenhemel en legde het remlicht bloot, een 'drama' dat ik zich in mijn achteruitkijkspiegel zag voltrekken. Maar wat zijn auto's kwalitatief toch vooruit gegaan, als dit de zaken zijn waarover we ons heden ten dage druk maken. Toegegeven, ze zijn irritant, maar meestal eenvoudig te verhelpen, en het belangrijkste van alles: we blijven rijden. Een geruststellende gedachte nu het erop lijkt dat de zomer –in ieder geval tijdelijk – in het water dreigt te vallen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs