AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Geheimpje van Skoda
13
In de tijden van internet is het voor autofabrikanten bijna onmogelijk om informatie over nieuwe auto's geheim te houden. Okee, soms helpen merken deze 'lekkage' opzichtig een handje, maar het gebeurt toch met grote regelmaat dat foto's en informatie voor de officiële publicatiedatum door alle internetminnende autoliefhebbers te zien zijn.
Daarom is het des te knapper dat Skoda mij gisteren tijdens de officiële onthulling in Tsjechië verraste met de Twindoor-achterklep op de nieuwe Superb. Het –meteen ook gepatendeerde systeem- zorgt ervoor dat de grote Skoda zowel een hatchback als een sedan is. Een kleine hommage aan de Daihatsu Applause (wie kent 'm nog?), die er uitzag als een sedan, maar toch de functionaliteit van een hatchback bood. Die klep was echter niet zonder achterruit te open, dus de nieuwe Superb heeft wel degelijk een geheel nieuw 'unique selling point'.
Dat heeft de auto ook wel nodig. Niet zozeer omdat de nieuwe Superb zo'n slechte auto is, integendeel zou ik willen zeggen, maar omdat de ambitieuze Skoda-bonzen willen dat er jaarlijks drie keer meer Superbs de fabrieken verlaten dan de afgelopen jaren het geval was.
Dat het merk hier een zware dobber aan krijgt, gaven zelfs de p.r.-mensen van Skoda gisteren toe. De concurrentie in het D-segment is momenteel namelijk moordend. Denk maar aan de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Mazda 6 en Renault Laguna. Als de Superb in het najaar op de markt verschijnt, zijn ook nog de Citroën C5 en de Opel Insignia aan dat indrukwekkende rijtje toegevoegd.
Kortom, ondanks de kwaliteiten van de nieuwe Superb breekt er dus zeker geen onbekommerde tijd aan voor het Tsjechische vlaggenschip. Zou u voor deze praktische Skoda vallen of toch liever uw leasebudget in een Duitse, Franse of Japanse auto steken?
Daarom is het des te knapper dat Skoda mij gisteren tijdens de officiële onthulling in Tsjechië verraste met de Twindoor-achterklep op de nieuwe Superb. Het –meteen ook gepatendeerde systeem- zorgt ervoor dat de grote Skoda zowel een hatchback als een sedan is. Een kleine hommage aan de Daihatsu Applause (wie kent 'm nog?), die er uitzag als een sedan, maar toch de functionaliteit van een hatchback bood. Die klep was echter niet zonder achterruit te open, dus de nieuwe Superb heeft wel degelijk een geheel nieuw 'unique selling point'.
Dat heeft de auto ook wel nodig. Niet zozeer omdat de nieuwe Superb zo'n slechte auto is, integendeel zou ik willen zeggen, maar omdat de ambitieuze Skoda-bonzen willen dat er jaarlijks drie keer meer Superbs de fabrieken verlaten dan de afgelopen jaren het geval was.
Dat het merk hier een zware dobber aan krijgt, gaven zelfs de p.r.-mensen van Skoda gisteren toe. De concurrentie in het D-segment is momenteel namelijk moordend. Denk maar aan de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Mazda 6 en Renault Laguna. Als de Superb in het najaar op de markt verschijnt, zijn ook nog de Citroën C5 en de Opel Insignia aan dat indrukwekkende rijtje toegevoegd.
Kortom, ondanks de kwaliteiten van de nieuwe Superb breekt er dus zeker geen onbekommerde tijd aan voor het Tsjechische vlaggenschip. Zou u voor deze praktische Skoda vallen of toch liever uw leasebudget in een Duitse, Franse of Japanse auto steken?