Geef gas en stroom door!

Ook ik wil het even hebben over de betutteling door onze overheid van automobilisten op snelwegen. Collega's Maurice de Bouvère en Ralph Fischer spraken al over de 'word geen slaaprijder-campagne', maar ik wil graag even aandacht vragen voor een andere vorm van matrixbordenvervuiling van Camiel en de zijnen.
Om naar mijn werk te komen, rij ik dagelijks over de A4 van Delft naar Amsterdam, en terug. Op dat traject kom je langs Hoogmade bij Leiden, en op die plek heeft de overheid een nieuwe manier gevonden om het verkeer te reguleren. Ruim drie kilometer vóór de bekende (en verguisde) flessenhals, waar de weg van drie naar twee rijstroken versmalt, vermelden de matrixborden namelijk al '90'. Om de doorstroming te verbeteren moeten we daar dus allemaal van het gas af, want dan zouden we volgens de wetgever geleidelijker langs het knelpunt rollen. Maar het vreemde is: zelfs kilometers ná de flessenhals blijven de borden branden en mag je niet harder dan 90.
Dat langzaam doseren klinkt logisch, maar ik vraag me af of we het juist niet compleet moeten omdraaien. Na de opstopping meteen verplicht het gas erop! Vergelijk het met een opstopping in een zwanenhals onder de wasbak: als daar veel haren blijven steken, stroomt het water traag weg. Is de buis schoon, kan het water ongestoord wegstromen en blijft er geen ranzig laagje staan in de wasbak. Dat is zuivere natuurkunde, een logische redenering met oorzaak en gevolg.
Daarom zeg ik: geef gas na die flessenhals en zorg dat je ruimte maakt voor de mensen achter je. Hoe eerder je daar weg bent, hoe beter! En dan mogen we die leuke bordjes boven de weg best inzetten om het volk dat duidelijk te maken. 'Licht je hielen tegen file' of 'Geen gestop, gas erop!'. Gecombineerd met een verbod om van rijbaan te wisselen, allemaal in één colonne weg daar! Ja, wellicht zorgen de hogere snelheden wel voor meer uitstoot ter plekke, maar wat denken we van al die auto's die nu daar nodeloos stilstaan? Ik denk dat we gewoon meer moeten durven om van die flessenhalsfiles af te komen, en ik begrijp niet waarom de borden op '90' worden gezet. Of is het de macht van Hästens, die de snelheid heeft laten verlagen zodat ik meer tijd heb om me te vergapen aan het enorme bed in de etalage van de 'Flagship Store' die vlak aan de snelweg ligt. Ik hoop het niet. Want Nederland: 'Niet tukken, gas indrukken!'

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.