Gas is om op te koken...

Afgelopen week heb ik op het circuit van Oschersleben mogen rijden met de Volkswagen Scirocco GT24 (binnenkort volgen video op deze site en verhaal in het blad). Nu is het altijd een feest om op een circuit te boenderen maar in dit geval zat er nog een interessant extra gegeven aan de auto: de Scirocco rijdt namelijk op CNG (compressed natural gas), beter bekend als aardgas. Over de auto zelf wil ik het hier niet hebben, wel over de brandstof van de toekomst voor raceauto's. De racerij is van oudsher (ook) een reclame-vehikel, bedoeld om de personenautoverkoop van het bewuste merk te stimuleren of om een bepaalde techniek onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Volkswagen gebruikt de Scirocco in dit geval om het rijden op aardgas – in Duitsland veel beter verkrijgbaar dan bij ons - aan te prijzen en daarmee de verkoop van hun EcoFuel-modellen een oppepper te geven.
Ook de racerij ontkomt niet aan milieuvriendelijker stoken en wat dat betreft is aardgas misschien niet eens zo'n gekke optie. Het levert weliswaar iets minder power dan benzine maar het is aanzienlijk schoner qua uitstoot en da's een belangrijke troef. En diesel dan? Hoewel de ontwikkelingen nog steeds voortschrijden en de motoren steeds efficiënter en schoner worden gaat diesel er bij mij als racebrandstof nog steeds niet in. Mooi hoor, die snelle TDI's en HDI's van Audi en Peugeot op Le Mans maar ze hebben de geluidsbeleving van een zak aardappelen. Allen racen op elektriciteit zal nog minder spannend zijn. Want laten we wel wezen: behalve dat een raceauto hard moet gaan, is het ook emotie: het ding moet herrie maken, simpel gezegd. Zowel voor coureur als toeschouwer.
Kortom: waar loopt de racewagen van de toekomst op? Aardgas, diesel, elektriciteit, waterstof, of misschien een of andere tussenvorm?

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.