AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford USA, stop ermee!
17
Hoofdschuddend heb ik het afgelopen jaar de berichten gelezen over de maatregelen die Ford neemt om uit de verliezen te komen. In een poging om de morrende aandeelhouders tevreden te houden, heeft het concern in de afgelopen maanden haar kroonjuwelen verpatst. Aston Martin ging naar een consortium investeerders en gisteren werd het Indiase Tata definitief eigenaar van Jaguar en Land Rover.
De eenmalige opbrengst van de verkoop van Aston Martin (ongeveer 1 miljard euro) is peanuts in vergelijking met de structurele verliezen die Ford voorgaande jaren schoorvoetend openbaar moest maken: 12,6 miljard dollar in 2006 en 2,7 miljard in 2007. Bovendien begon Aston Martin na al die jaren van forse investeringen eindelijk winst te maken. In het geval van Jaguar en Land Rover ligt het iets anders: vooral Jaguar is nog steeds een bodemloze put en analisten durven niet eens te voorspellen wanneer het blauwbloedige merk weer winst gaat maken.
Het grote probleem ligt echter niet in Europa, maar op thuismarkt Amerika. Als je het modellenpalet bekijkt waar de kopers in de Verenigde Staten uit kunnen kiezen, springen de tranen je in de ogen. De Amerikaanse Fords zijn verouderd en –om het netjes te zeggen- spreken qua ontwerp nou niet bepaald tot de verbeelding. In de Verenigde Staten hebben ze bijvoorbeeld ook een Focus, maar wat ben ik blij dat die niet naar Europa komt! Alleen de F-150 pick-up doet het erg goed bij de conservatievere rednecks. Zicht op beterschap bij Ford USA is er bepaald niet, als je kijkt naar de Flex en nieuwe generatie F-150 waarmee Ford de harten van de Amerikanen binnenkort wil terugwinnen.
De grootste bodemloze put is dus Ford USA, want Ford Europa maakt gewoon winst. En wie reacties op bijvoorbeeld Youtube leest, kan concluderen dat jonge Amerikanen de Europese Fords ook veel mooier vinden. Dat ze bij Ford niet helemaal blind zijn, blijkt uit het feit dat de nieuwe Fiesta ook in de Verenigde Staten op de markt komt. Hopelijk gaat Ford USA met de komst van de 'wereldauto's' de eigen dinosauriërs één voor één afschieten.
De eenmalige opbrengst van de verkoop van Aston Martin (ongeveer 1 miljard euro) is peanuts in vergelijking met de structurele verliezen die Ford voorgaande jaren schoorvoetend openbaar moest maken: 12,6 miljard dollar in 2006 en 2,7 miljard in 2007. Bovendien begon Aston Martin na al die jaren van forse investeringen eindelijk winst te maken. In het geval van Jaguar en Land Rover ligt het iets anders: vooral Jaguar is nog steeds een bodemloze put en analisten durven niet eens te voorspellen wanneer het blauwbloedige merk weer winst gaat maken.
Het grote probleem ligt echter niet in Europa, maar op thuismarkt Amerika. Als je het modellenpalet bekijkt waar de kopers in de Verenigde Staten uit kunnen kiezen, springen de tranen je in de ogen. De Amerikaanse Fords zijn verouderd en –om het netjes te zeggen- spreken qua ontwerp nou niet bepaald tot de verbeelding. In de Verenigde Staten hebben ze bijvoorbeeld ook een Focus, maar wat ben ik blij dat die niet naar Europa komt! Alleen de F-150 pick-up doet het erg goed bij de conservatievere rednecks. Zicht op beterschap bij Ford USA is er bepaald niet, als je kijkt naar de Flex en nieuwe generatie F-150 waarmee Ford de harten van de Amerikanen binnenkort wil terugwinnen.
De grootste bodemloze put is dus Ford USA, want Ford Europa maakt gewoon winst. En wie reacties op bijvoorbeeld Youtube leest, kan concluderen dat jonge Amerikanen de Europese Fords ook veel mooier vinden. Dat ze bij Ford niet helemaal blind zijn, blijkt uit het feit dat de nieuwe Fiesta ook in de Verenigde Staten op de markt komt. Hopelijk gaat Ford USA met de komst van de 'wereldauto's' de eigen dinosauriërs één voor één afschieten.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs