AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
File – VINEX - file
28
Ooit – in 1993 - bedachten knappe koppen die zich bezig hielden met ruimtelijke ordening dat er in de stedelijke gebieden zogeheten vinex-locaties moesten komen. Vinex staat voor vierde nota ruimtelijke ordening extra. Zo kregen we vinex-wijken bij o.a. Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Zwolle. Onder het motto: geef de burger lucht, licht en ruimte en hij is tevreden. Lekker buiten wonen. Inmiddels staan er al meer dan 400.000 huizen in deze wijken, waar evenzoveel huishoudens zijn gevestigd. En, zoals veel bewoners van deze wijken weten, met een groot gebrek aan parkeerruimte.
In een radiogesprek hoorde ik een medewerkster van ruimtelijke ordening uitleggen waarom er zo weinig parkeerplaatsen zijn. Op die manier tracht de overheid het autogebruik te ontmoedigen. Zo van: als er geen parkeerplaatsen zijn, doe mensen vanzelf die tweede auto weg. Wat een naïviteit! Tien tegen één dat deze mevrouw thuis ook twee auto's heeft! Eerst mensen de stad uit en de vinex-wijk injagen en dan gaan vertellen dat ze maar moeten zien hoe ze van A naar B komen. Gezinnen waarvan beide ouders werken – om zo bij te dragen aan 's lands economie – worden vriendelijk verzocht om de fiets te pakken. Of het openbaar vervoer, dat vaak ook tekort schiet in deze wijken.
Hoe dan ook: het vinden van een parkeerplaats na een lange dag werken is vaak een regelrechte ramp en leidt tot parkeren op groenstroken en andere plaatsen waar dat niet mag. De overheid legt – uiteraard – de schuld neer bij de autobezitter en denkt met stupide maatregelen hem of haar wel op andere gedachten te kunnen brengen. Toegeven dat dit beleid volledig faalt zullen onze beleidsmakers nooit doen.
Heel fijntjes liet deze dame nog even weten dat we er maar rekening mee moeten houden dat parkeren in deze wijken in de toekomst ook geld gaat kosten. Typisch overheidsbeleid dus. Maak het maar duurder, dan worden wij er in ieder geval beter van. In de wijk Schuytgraaf in Arnhem draait overigens een proef met een buurtauto, van Wheels4all. Want hoe je het ook wendt of keert: we willen graag onafhankelijk en mobiel zijn, en daar speelt de auto nog altijd een sleutelrol in.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs