F*ck de businesscase!
Het heeft even een plekje moeten vinden in mijn hoofd. Na uren met de beste man gepraat te hebben, kon ik absoluut begrip opbrengen voor zijn standpunt. En toch bleef de discussie met Ulf Eberhardt, hoofd productmarketing van Seat, voor een groot deel enorm onbevredigend. Zijn verhaal had een punt, maar mijn punt was sterker. Vind ik.
Ulf en ik praatten de avond vol over de plek die Cupra tegenwoordig inneemt in het gamma van Seat. Mijn klacht (zoals je in de video kunt zien) over de vernieuwde Ibiza Cupra is dat de auto goed is, maar voor een Cupra te alledaags. Onderstel te lief, besturing te vaag, reacties niet scherp en intuïtief genoeg. En dan die DSG… Ondanks de leuke kilometers die we maakten met die auto, blijft er iets knagen. Als dit de sportiefste Ibiza van het moment moet zijn, is hij niet spannend genoeg! Goed voldoet hier niet, een topmodel moet geweldig zijn. Mijn conclusie is simpel: Seat, maar ook andere merken, zijn te voorzichtig.
Tot mijn grote verrassing was Ulf het met mij eens. "Ja", gaf hij toe. "We hadden de Ibiza Cupra zelf ook een meer diehard karakter willen geven. Meer een auto op de grens willen neerzetten. Maar dat hebben we niet gedaan omdat zo'n auto een slechtere businesscase was geweest." Ik begin allergisch te worden voor dat woord. Businesscase. De boekhoudersaanpak waarbij elke vorm van spontaniteit of onderscheidend vermogen wordt vermoord door de jacht naar zo optimaal mogelijke winstcijfers. Als een chagrijnige vader die zijn enthousiast zingende dochtertje van drie keer op keer het zwijgen oplegt. Als de Cupra extremer was geweest, had Seat misschien wel klanten afgeschrikt. Stel je voor!
En dus is de Cupra een vrijwel identieke kloon van de Volkswagen Polo GTI en Skoda Fabia RS. Een auto die je alleen nog maar koopt omdat je hem mooier vindt dan zijn even nette zusjes. En dan nog iets: voor het toegankelijke spul heeft Seat het FR-label toch al? Voor mensen die zonder harde klappen over drempels willen rollen. In een Cupra vind je het oké als je even moeten slikken bij een putdeksel, als je er de rest van de tijd maar een sprankelend bakkie voor terug krijgt. En dat is nu niet zo. Goede auto, maar niet de hartslagverhoger die hij eigenlijk had moeten zijn. Bovendien: als de Cupra écht begerenswaardig was geweest, had hij ook nog extra glans gegeven aan de rest van het gamma. Glans die Seat nu juist kan gebruiken.
De 'bisneskees' berooft ons allemaal van de échte pareltjes. In potentie glinsterende diamantjes die doffer worden gemaakt om maar zoveel mogelijk kopers aan te spreken. Fabrikanten zijn mietjes geworden, verliezen hun lef. F*ck de businesscase!