Even schrikken van de Ferrari GG50
Hoe kan het nou toch dat elke keer als iemand anders dan Pininfarina een Ferrari ontwerpt, het faliekant misgaat. Deze week was er weer een mooi voorbeeld van ItalDesign, het bedrijf van Giorgetto Giugiaro. Hij viert met de Ferrari GG50 ontwerpstudie zijn vijftigjarig jubileum. Nu heeft hij in die vijf decennia prachtige en wereldberoemde auto's getekend maar de Ferrari GG50 behoort daar zeker niet toe. Sterker nog: ik ga proberen om die auto zo snel mogelijk uit mijn geheugen verdringen.
Zo lijkt het elke keer te gaan als iemand die geen Pininfarina heet een Ferrari ontwerpt. Noem eens een beroemd model uit de historie van Ferrari dat over het algemeen mooi wordt gevonden en niet van de hand is van Pininfarina? Ken je de 308 GT4 nog? Die is van de hand van Bertone en wat mij betreft een van de minst geslaagde Ferrari's aller tijden. Eigenlijk is Pininfarina de enige die zich tamelijk risicoloos aan het ontwerpen van een Ferrari kan wagen. Al zit de Italiaanse meester volgens mij niet in zijn meest creatieve periode want er zijn wel eens mooiere Ferrari's geweest dan de 612 Scaglietti of de F430. *Zucht*... Waar moet dat heen...?

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.