EuroNCAP scepticus

EuroNCAP
Als autofabrikant tel je niet meer mee als je nieuwste model bij de EuroNCAP botsproeven geen 5 sterren haalt. Ik heb zo mijn bedenkingen bij het steeds botsveiliger worden van nieuwe auto's. Als inzittende van zo'n auto heb je bij een aanrijding zeker voordeel. Maar hoe zit dat met de tegenpartij? Een collega botste onlangs met een Volkswagen Golf V, die wij als duurtester hadden, met een lage snelheid tegen een Ford Orion. De Golf had – met zijn 5 EuroNCAP sterren - maar een paar krassen op de bumper. Het achterportier van de Orion zat daarentegen flink in elkaar.
Wie zich met zo'n superstevige, -zware en met kooiconstructies gewapende auto in het verkeer waagt, is volgens mij een levensgevaar voor inzittenden van een iets minder courant model. Bij een flinke aanrijding rijdt zo'n EuroNCAP-ster dwars door een oude auto heen. Zou je daar als bestuurder van zo'n zogenoemd veilige auto mee kunnen leven?
Misschien een leuk ideetje voor EuroNCAP om een Golf V een tegen een Golf uit 1990 te laten botsen, een Citroën C4 tegen een ZX of een nieuwe Renault Espace tegen een Espace uit een onbestendig bouwjaar. In elk geval modellen die vóór 1996 zijn ontwikkeld; want toen bestond er nog geen EuroNCAP. Eens kijken wat er na die botsproeven van die oudjes overblijft. Wedden dat je een geheel andere kijk krijgt op toegenomen veiligheid in het verkeer door EuroNCAP botsproeven?

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.