Een ID3 vanaf 25k met Vlaamse premie! Maar die verdwijnt, dus Duitse situatie dreigt
Weblog Ken - Onze man in Vlaanderen
Vlaanderen en Nederland hebben de aanschaf van elektrische auto’s in 2024 flink gesubsidieerd. Zakt de EV-verkoop in de Lage Landen volgend jaar als een pudding in elkaar? Thomas Schäfer, de CEO van Volkswagen, windt er geen doekjes om: de Duitse EV-verkopen zijn sinds het wegvallen van de overheidssteun volledig ingestort. Staat België en Nederland hetzelfde lot in 2025 te wachten?
Duitsland als (slecht) voorbeeld
Een terugval van 69 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, dat is het trieste lot van elektrische auto’s in Duitsland. Daar werd de verkoop van EV’s sinds 2022 gestimuleerd en tot eind 2023 volgehouden, met best veel animo tot gevolg. Sinds de subsidiestop haken de particulieren massaal af, terwijl er steeds meer misbruik aan het licht komt. Zo zouden er ondertussen 138.000 met overheidssteun gekochte EV’s uit Duitsland zijn verdwenen, hoewel Berlijn de export van meet af aan heeft beperkt. Initieel moesten particuliere kopers minstens zes maanden eigenaar blijven, daarna werd die termijn verlengd tot een jaar. Bij leasing bedroeg de verplichte termijn zelfs 24 maanden, maar veel zoden heeft dat dus niet aan de dijk gebracht.
Vlaamse subsidie stopt vroegtijdig
Bij mijn weten wordt dat in de Lage Landen niet gecontroleerd, net zomin als er exportstatistieken bestaan over gesubsidieerde EV’s die met winst in het buitenland worden verkocht. Wel zeker is dat de premie zowel in Vlaanderen als in Nederland een succes is gebleken. Het voorziene budget voor de Vlaamse EV-premie is zelfs volledig ontspoord. Initieel werd er – na veel getouwtrek – 26 miljoen euro voorzien, momenteel nadert de kostenpost 60 miljoen euro. Geen wonder dat de nieuwe Vlaamse regering de stekker vroegtijdig uit de premie trekt. Wie er nog van wil genieten, zal een bestelbon moeten voorleggen die uiterlijk op 22 november 2024 is gedateerd. De premie bij de Vlaamse Overheid aanvragen kan dan nog tot uiterlijk 31 december 2024.
Wie had de beste aanpak?
Of Nederland de zaak slimmer heeft aangepakt, is voer voor discussie. Oorspronkelijk maakte Den Haag 29 miljoen euro vrij om de verkoop van EV’s bij particulieren te stimuleren, maar dat werd uiteindelijk ook 52,1 miljoen. Op het moment van schrijven is daar nog 35 procent van over, met de kanttekening dat op wel degelijk op is. Feit is evenwel dat de subsidie in beide landen kopers over de streep heeft getrokken, net zoals dat in Duitsland het geval was. Helaas ziet het ernaar uit dat de populariteit van EV’s in 2025 zal tanen, zeker in Nederland. In België, waar zakelijke auto’s erg voordelig zijn, worden ondernemingen quasi verplicht om vanaf 2026 elektrisch te gaan. Alleen is ook dat niet meer zeker nu de toekomstige Belgische regering de fiscale aftrek tussen EV’s en PHEV’s opnieuw wil verkleinen.
Belgische prijsstijgingen in het verschiet
Dat de Belgische prijzen van veel EV’s weer gaan stijgen, is zo goed als zeker. Enkel nieuwe auto’s onder de €40.000 kwamen in aanmerking voor de maximale premie van €5.000, wat veel importeurs heeft gemotiveerd om in eigen vel te snijden. EV’s die voordien meer dan €40.000 kostten, werden plots voor €39.990 aangeboden. Begin 2024 waren dat er een paar, maar gaandeweg zijn er steeds meer bijgekomen. Vandaag zijn er zomaar even 81 EV’s onder de 40K, waar nog eens €5.000 korting vanaf gaat. De Volkswagen ID.3 Pure Business spant de kroon met een gesubsidieerde prijs van €24.990, terwijl zelfs de BMW iX2 voor €34.990 de deur uit mag. Wanneer de subsidie wegvalt, is de kans groot dat de merken hun marges opnieuw gaan claimen, temeer omdat de Europese autoverkopen sowieso al in het slop zitten.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.