Een goede voorbereiding is het halve werk

routeboek GVR
Na de tragedie van de Nijmeegse vierdaagse moest ik denken aan de vorig weekeinde gestarte rally Amsterdam-Peking. Ik ben er van overtuigd dat in beide gevallen een behoorlijk aantal deelnemers niet precies heeft geweten waar aan begonnen werd.
Ik wil absoluut niet beweren dat de twee dodelijke wandelslachtoffers niet goed voorbereid waren, maar een deel van de mensen die dinsdag in het ziekenhuis belandden was ongetwijfeld wél te wijten aan gebrekkige voorkennis. Zou u geweten hebben dat u zo'n twaalf (!) liter water had moeten drinken tijdens een wandeltocht in deze extreme hitte? Ik ook niet, maar als ik aan de start had gestaan had ik me er zeker in verdiept.
De parallel naar de monsterrally is snel gemaakt. Niet dat er fatale ongelukken zijn gebeurd, en laten we duimen dat dat zo blijft, wel vanwege de vele problemen die er al in een vroeg stadium waren. En die met een goede voorbereiding zeker te voorkomen waren geweest. Zoals de Rolls Royce met startnummer 100, die Nederland nog niet uit waren of al een koelingsprobleem hadden. Wel eens van testen gehoord? Bij de koffiestop in Oisterwijk lagen her en der al mensen paniekerig onder diverse auto's te sleutelen. Kun je nagaan, dan is er nog meer dan 17.500 kilometer te gaan... Toen ik ook nog eens beelden zag van het excentrieke, een Méhari besturend echtpaar Corsten, zakte mijn broek helemaal af. Die verklaarden doodleuk dat ze nog nooit met een bolletje-pijltje systeem gewerkt hadden. "We rijden de eerste paar dagen wel achter iemand aan." Tjongejonge, ik ben benieuwd hoeveel deelnemers uiteindelijk Peking halen. Én of onze Cornelis Kit daartoe behoort. Aan zíjn voorbereiding zal het in ieder geval níet liggen. We duimen voor je, Cornelis!

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.