Een fiets voor een Volvo

Volvo C30
Over wollige marketingpraat is op deze plek al eerder een harde noot gekraakt. In persberichten is de kreet 'premium' schering en inslag. Het betekent dat een product om een of andere reden hoger in de markt wordt gepositioneerd en daarom een excuus heeft om flink duurder te zijn dan andere.
Volvo laat in de informatie over de nieuwe C30 nergens het woord premium vallen, waarvoor hulde. De C30 is juist een auto waarbij je zoiets zou verwachten.
Wel komt het merk met vreemde kreten bij de beschrijving van de doelgroep. Ik heb vooral moeite met de volgende zin: "(...) A car that aims for a group of young singles, or couples, with an intense urban lifestyle."
Om te beginnen is iemand óf alleenstaand óf vormt hij een paar met iemand anders. Iedereen valt dus in die groep. Tenzij je polygamie bedrijft, maar dat mag niet - regels zijn regels. Wat Volvo bedoelt, is dat de C30 niet geschikt is voor gezinnen, omdat 'ie te krap is. Maar om dat nou op te schijven in een persbericht...
Ten tweede begrijp ik niet wat mensen met een 'intense urban lifestyle' überhaupt met een auto moeten. Iemand die een werkelijk intens stadsleven heeft, komt nooit voorbij de stadspoort. In de grote stad is het openbaar vervoer of de fiets dan de beste optie. Ik zie het al voor me: binnenkort staat de tweedehandshoek van de Volvo-dealer vol met afgeleefde Batavussen en Gazelles. Helemaal achterin druppelt een ouwe Tomos wat olie op de blinkende showroomvloer. Allemaal ingeruild op zo'n hippe C30.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.