Doordachte karren

Volkswagen Kever
Bijna elke keer als je in een goede, nieuwe auto stapt, verbaas je je over de vooruitgang die er opnieuw is geboekt. Nog steeds. Vooral als je daarna terug instapt in een youngtimer of een klassieker. Dan worden de verschillen mega. Maar daarmee wil ik beslist niet zeggen dat die autobouwers van toen een stel sukkels waren. Integendeel. De Kever van VW was dorstig, had geen wegligging, was ook niet echt praktisch maar je kon wel op hem bouwen. De 2CV was gammel, werd je ge-T-boned dat was je geheid de Jacques, maar motortje was top, wegligging goed en het no-nonsense idee was goed en consequent vastgehouden. De Renault 4 dan. Een behoorlijke truttenbak misschien, maar simpele, doeltreffende techniek, een praktische carrosserie, lekker soepel om te besturen en te bedienen en nog comfortabel bovendien. Toppertjes van hun tijd, alle drie deze iconen. Dan de Fiat 500. De bekende rugzak. Een schattig autootje om te zien, zeker, maar kan iemand zijn kwaliteiten nog een keer voor het voetlicht halen? Zeker, de auto maakte heel Italië mobiel. Ja, nou en? Kortom, volgens mij kan de Fiat 500 als hoofdstuk autohistorie niet in de schaduw staan van genoemd trio. En ook daarom is de hype van de nieuwe 500 niet een klein beetje over de top.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.