AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Doordachte karren
25
Bijna elke keer als je in een goede, nieuwe auto stapt, verbaas je je over de vooruitgang die er opnieuw is geboekt. Nog steeds. Vooral als je daarna terug instapt in een youngtimer of een klassieker. Dan worden de verschillen mega. Maar daarmee wil ik beslist niet zeggen dat die autobouwers van toen een stel sukkels waren. Integendeel. De Kever van VW was dorstig, had geen wegligging, was ook niet echt praktisch maar je kon wel op hem bouwen. De 2CV was gammel, werd je ge-T-boned dat was je geheid de Jacques, maar motortje was top, wegligging goed en het no-nonsense idee was goed en consequent vastgehouden. De Renault 4 dan. Een behoorlijke truttenbak misschien, maar simpele, doeltreffende techniek, een praktische carrosserie, lekker soepel om te besturen en te bedienen en nog comfortabel bovendien. Toppertjes van hun tijd, alle drie deze iconen. Dan de Fiat 500. De bekende rugzak. Een schattig autootje om te zien, zeker, maar kan iemand zijn kwaliteiten nog een keer voor het voetlicht halen? Zeker, de auto maakte heel Italië mobiel. Ja, nou en? Kortom, volgens mij kan de Fiat 500 als hoofdstuk autohistorie niet in de schaduw staan van genoemd trio. En ook daarom is de hype van de nieuwe 500 niet een klein beetje over de top.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs