Dilemma
Liefhebbers van Engelse auto's volgen met angst en beven wat er met Jaguar gebeurt. Het Engelse merk heeft, ondanks de financiële injecties van Ford, dat in 1987 eigenaar werd, geen potten kunnen breken. Ook de komst van de diesel- en estatevarianten van de S-Type heeft weinig geholpen en nu gaan er geruchten dat Ford van Jaguar af wil.
Onlangs hoorde je in de wandelgangen dat Jaguar samen met Land Rover in één pakket van de hand zou worden gedaan. Ford spreekt intussen tegen dat Land Rover op de nominatie staat om te worden afgevoerd.
Maar er is nog een ander scenario, waarvan onlangs gewag werd gemaakt in het vakblad 'Automotive News'. Daarin was sprake van het feit dat Ford wel eens gedwongen zou kunnen zijn om niet te vérkopen, maar te kopen.
Hoofdrolspeler in die opzet is Rover. BMW verkocht in 2002 de Rover Group in twee delen: Ford verkreeg Land Rover, de divisie die alleen SUV's bouwt, terwijl het merk Rover, dat uitsluitend personenwagens bouwde, onderdeel werd van het nieuwe MG Rover. Een deel van de overeenkomst hield in dat MG Rover geen SUV's onder de naam Rover op de markt zou brengen en dat is dan ook niet gebeurd. Maar MG Rover ging ter ziele en de rechten op de naam Rover gingen terug naar BMW, zij het met een voorbehoud. Als BMW de Rover naam ooit zou willen verkopen, zou Ford het recht hebben om daar een stokje voor te steken.
Intussen wijst alles erop dat BMW de merknaam Rover gaat overdoen aan Shanghai Automotive Industry Corporation in China. Daarmee staat Ford voor een enorm dilemma. Moet de blauwe ovaal toelaten dat de Chinezen de naam Rover in bezit krijgen, of moet Ford zelf 20 miljoen dollar op tafel leggen? In het eerste geval loopt Ford het risico dat de Chinezen binnen enkele jaren met een Land Rover-kloon op de proppen komen, wat voor dat merk beslist negatief zal zijn. In het laatste geval kan Ford de naam Rover bij Land Rover onderbrengen, zodat dat merk dan samen met Jaguar misschien tegen een hogere prijs van de hand kan worden gedaan; misschien. Beide mogelijkheden bieden in ieder geval geen zekerheid en dat is nu juist iets wat Ford in deze bar slechte tijden nodig heeft.