AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Diesel versus hybride
68
Een week of twee geleden viel te lezen dat de CO2-uitstoot van een hybrideauto hoger zou zijn dan die van een dieselauto. Althans, op de snelweg. Deze uitspraak is gebaseerd op berekeningen en gaat uit van het feit dat de hybrideauto veelvuldig wordt ingezet voor zakelijk gebruik (lease, lage bijtelling). De aanname daarbij is dat die auto's dus veel op de snelweg rijden en daardoor meer verbruiken. Sommige zuinige diesels verstoken bij een constante snelheid van 120 km/h inderdaad minder brandstof dan een Prius of Insight. Milieu Centraal, die deze berekeningen maakte, heeft naderhand nadrukkelijk gesteld dat de hybrideauto op dit moment nog steeds de schoonste techniek biedt. Kan ik ze geen ongelijk in geven, gezien mijn recente ervaringen met de nieuwste Prius. Het lukte mij om op het traject van Zwolle naar het kantoor van de TÜV in Apeldoorn een gemiddeld verbruik van 2,9 l/100 km te scoren. Volgens de boordcomputer, die lichtelijk overdrijft. Maar toch, het kan, zolang je niet boven de 90 km/h komt. En als je stil staat of file rijdt, dan is de uitstoot nul komma niks. Daar kan geen dieseltje tegenop. Puur vanuit technisch oogpunt vind ik de Prius dan ook een slimme auto en denk dat de Europese industrie een enorme achterstand heeft op dit vlak. Na een weekje Priussen kwam ik tot een gemiddeld verbruik van 1 op 20,1 (de boordcomputer meende dat dat 1 op 21,7 was) en dat is ronduit indrukwekkend voor een vijfpersoons auto met goede prestaties. Dat neemt niet weg dat onze overheid de zuinigste diesels zo langzamerhand ook wel eens mag belonen met een bijtellinsgtarief van 14%. Voorlopig valt die eer alleen de Smart CDI ten deel en vanaf 2010 de nieuwe VW Polo 1.2 BlueMotion. Er komt overigens wel een extra bonus voor spaarzame diesels met een uitstoot tussen de 95 en 120 gram. Het wachten is nu op een dieselhybride (uiteraard met NOx-filter). Dan heb je het beste uit twee werelden. Ondertussen lees ik op een Amerikaanse site een blog van iemand die verzucht waarom er in de Verenigde Staten niet van die 'amazing high mileage cars' te koop zijn, daarbij doelend op onder meer de Golf TDI. Voor Amerikaanse begrippen is zo'n auto inderdaad verbazingwekkend zuinig. Met de brandstofprijzen daar – vijftig eurocent per liter - lach je je in een scheur in je broek als je 1 op 20 dieselt! De strenge Amerikaanse milieu-eisen (met name op het vlak van NOx-uitstoot) maken dieselen daar echter behoorlijk duur. Dus zo slecht hebben we het hier nu ook weer niet.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs