Denkend aan de Dreier

BMW 315 - 1983
Struinend over fabrikantenwebsites voor de media kom je soms mooie dingen tegen. Niet direct aanleiding voor een nieuwsbericht, maar gewoon leuk om bij stil te staan. Op volle toeren draaiend doet de PR-machine zijn werk, door ons te overvoeren met informatie. Zo beschreef BMW vorige week op de voor journalisten bestemde site de geschiedenis van alle 3-series die er zijn geweest. Uiteraard was de moraal van het verhaal: kijk eens hoeveel krachtiger onze motoren tegenwoordig zijn en hoe veel zuiniger ze omspringen met brandstof. Mij ging het vooral om de mooie oude platen! En ik kwam erachter dat ik met alle generaties van de 3-serie tot nu toe gereden heb. U wordt hier wel vaker onderhouden over oudere auto's en persoonlijke voorkeuren, maar hé, dit is een weblog! Daar kun je nu eenmaal je ei in kwijt.
Ik zal nooit mijn eerste rit met een BMW vergeten. Nog maar net in het bezit van een rijbewijs kroop ik achter het stuur van een 315, een laat exemplaar van de E21-generatie die in het bezit was van een vriend. Die eerste Dreier had al zo'n geweldige cockpit, waarbij het middelste deel van het dash sterk naar de bestuurder toegebogen staat. Niet vooruit te branden met 75 pk. Eigenlijk had ik de vriendschap met de eigenaar moeten beëindigen toen hij de keurige 315 vijf jaar later oranje schilderde tijdens het EK van 2000! Intussen had ik kennisgemaakt met de 316i van de tweede 3-serie, de E30. Da's mijn favoriet, en die heeft wat mij betreft het mooiste dashboard van de laatste dertig jaar. Die fraaie grote klokken, de sterk naar de bestuurder gekantelde middenconsole, helemaal top. Kun je nagaan hoe enthousiast ik was na mijn eerste rit met de M3 E30! "Waarom koop je dan niet zo'n ding", roept collega Nic de Boer vaak. Tja, met een kleine op komst is een vijfdeurs-Focus voor de deur van huize Vermeulen wel zo praktisch. Maar even terug naar de modelgeschiedenis van de Dreier. Vele E36's volgden, maar helaas heb ik nooit de M3 gereden. De E46 die in 1998 kwam vind ik samen met de E30 de mooiste, van het huidige model ziet vooral de Coupé er goed uit. En mijn meest recente BMW 3-serie ervaring? Dat was een superheftige. Twee weken geleden reed ik de nieuwe M3 sedan op de Nürburgring. Een rit die me nog lang zal heugen, maar dat geldt ook voor die kilometers met de 315. Volgens mij heb ik ook met alle generaties tussen de D-Kadett en de huidige Opel Astra gereden, maar op de een of andere manier kan ik me daar niet zo veel meer van herinneren.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.