Dealerverdriet

specialist
Enigszins geamuseerd zag ik gisterenavond het nieuws aan. Zowel de NOS als RTL bracht met veel tamtam dat het slecht gaat met de autodealers, en dat ze hun vege lijf alleen maar kunnen redden door meerdere merken in hun showroom te gaan zetten. Gut, waar heb ik dat meer gehoord? Dit is welhaast jeugdsentiment. Ergens aan het eind van de vorige eeuw, om precies te zijn in 1998, schudde de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) haar leden al wakker met een doemscenario dat de geschiedenis in zou gaan als het Coopers-rapport. Toen al werd aangekondigd dat het voor de meeste kleine dealers spoedig voorbij zou zijn, en dat alleen grote conglomeraten op termijn konden overleven.
Zo zwart-wit bleek het niet. Menig grote dealer sneuvelde, en tot op de dag van vandaag boeren sommige papa-mama bedrijven heel redelijk. Maar wie vandaag de dag over een grote autoboulevard loopt, ziet al gauw dat de NDA er niet zo ver naast zat. Dealers met meer merken, destijds nog bijna ondenkbaar, zijn de gewoonste zaak van de wereld geworden. En waarom ook niet?
Wat ik nog veel te weinig zie, is de autosupermarkt. Een soort winkel voor mensen die gewoon vervoer nodig hebben, en niet lopen te kwijlen bij een bepaald merk. Een groot deel van de automobilisten dus. Want waarom moet je naar tien verschillende winkels als je een mpv nodig hebt? Waarom is er geen mpv-specialist, waar de Scénic, Touran, C-Max en de rest gebroederlijk naast elkaar staan, zodat ik ze goed kan vergelijken? Waarom moet ik, als ik zo'n auto zoek, verdwaald raken in een showroom vol andere modellen waar ik totaal geen boodschap aan heb?
De enige die daar baat bij heeft is de fabrikant, die daarom, aanscherpende (Monti-)wetgeving ten spijt, probeert zijn dealers allerlei eisen op te leggen, vaak op het absurde af. Aan de ene kant moet je als dealer kapitalen investeren om een bepaalde merkidentiteit uit te stralen die niet te combineren valt met een ander merk, maar tegelijkertijd zijn de marges zo flinterdun dat je amper van dat ene merk kunt leven. Menig dealer legde daar al het loodje door, en velen zullen nog volgen. Wie herinnert zich nog de Miele-specialist in de dorpsstraat? Juist.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.