Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dealerverdriet

11
Dealerverdriet
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Weblogs
31 januari 2006 om 10:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Enigszins geamuseerd zag ik gisterenavond het nieuws aan. Zowel de NOS als RTL bracht met veel tamtam dat het slecht gaat met de autodealers, en dat ze hun vege lijf alleen maar kunnen redden door meerdere merken in hun showroom te gaan zetten. Gut, waar heb ik dat meer gehoord? Dit is welhaast jeugdsentiment. Ergens aan het eind van de vorige eeuw, om precies te zijn in 1998, schudde de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) haar leden al wakker met een doemscenario dat de geschiedenis in zou gaan als het Coopers-rapport. Toen al werd aangekondigd dat het voor de meeste kleine dealers spoedig voorbij zou zijn, en dat alleen grote conglomeraten op termijn konden overleven. Zo zwart-wit bleek het niet. Menig grote dealer sneuvelde, en tot op de dag van vandaag boeren sommige papa-mama bedrijven heel redelijk. Maar wie vandaag de dag over een grote autoboulevard loopt, ziet al gauw dat de NDA er niet zo ver naast zat. Dealers met meer merken, destijds nog bijna ondenkbaar, zijn de gewoonste zaak van de wereld geworden. En waarom ook niet? Wat ik nog veel te weinig zie, is de autosupermarkt. Een soort winkel voor mensen die gewoon vervoer nodig hebben, en niet lopen te kwijlen bij een bepaald merk. Een groot deel van de automobilisten dus. Want waarom moet je naar tien verschillende winkels als je een mpv nodig hebt? Waarom is er geen mpv-specialist, waar de Scénic, Touran, C-Max en de rest gebroederlijk naast elkaar staan, zodat ik ze goed kan vergelijken? Waarom moet ik, als ik zo'n auto zoek, verdwaald raken in een showroom vol andere modellen waar ik totaal geen boodschap aan heb? De enige die daar baat bij heeft is de fabrikant, die daarom, aanscherpende (Monti-)wetgeving ten spijt, probeert zijn dealers allerlei eisen op te leggen, vaak op het absurde af. Aan de ene kant moet je als dealer kapitalen investeren om een bepaalde merkidentiteit uit te stralen die niet te combineren valt met een ander merk, maar tegelijkertijd zijn de marges zo flinterdun dat je amper van dat ene merk kunt leven. Menig dealer legde daar al het loodje door, en velen zullen nog volgen. Wie herinnert zich nog de Miele-specialist in de dorpsstraat? Juist.
Frank Jacobs

Frank Jacobs

Autojournalist

Studeerde Frans en automobiel management, maar wilde eigenlijk altijd schrijven, niet noodzakelijkerwijs over auto's. Werd entertainer op diverse Franse campings, toetsenist bij een hardrockband, product manager tuinbouwmachines in Duitsland, bestelwagenverkoper, bedrijfsadviseur en in 2000 eindelijk journalist. Leerde het vak in de praktijk bij vakblad Automotive en stapte in 2005 over naar AutoWeek. Sluit zich in zijn vrije tijd graag op in zijn eigen muziekstudio, verzamelt instrumenten, verslindt boeken, fotografeert en heeft een fascinatie voor geschiedenis, met name de 19e eeuw. Is gek op dieren, vooral katten, de zee en woeste, onherbergzame landschappen. In de garage staat een Mazda MX-5 tweede generatie.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
11 Bekijk reacties

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Frank JacobsLaatste blogs vanFrank Jacobs

  • Weblogs
    Kamikaze

    Kamikaze

    67
    • 20 juli 2018
  • Weblogs
    Meesterzet

    Meesterzet

    51
    • 12 februari 2018
  • Weblogs
    Elektrische stoelendans

    Elektrische stoelendans

    102
    • 3 februari 2017
  • Weblogs
    De wraak van de Ladadealer

    De wraak van de Ladadealer

    23
    • 21 december 2016
  • Weblogs
    Blijf van mijn boom

    Blijf van mijn boom

    51
    • 28 november 2016

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden