De Prijs van Duurzaamheid

'Langzaam-aan-acties' vrachtautochauffers | Foto:

Leaseauto's kennen inmiddels een differentiatie in de bijtelling: voor auto's met een lagere uitstoot betaal je minder. Deze maatregel lijkt goed te werken en je hoort niemand protesteren. Bijna alle andere 'groene' belastingmaatregelen krijgen echter wél kritiek. Waarom?

In het NRC-Next stond afgelopen week een uitgebreide pagina over de 'groene belastingmaatregelen' van de overheid. Het artikel belicht het onderwerp netjes van alle kanten en het is daardoor duidelijk dat er vanuit elk kamp geprotesteerd wordt. En het is mij ook duidelijk waarom. Alle overheidsmaatregelen stinken namelijk enorm naar belastingverhoging, lastenverzwaring en meer regelgeving. En daar maak je je nooit populair mee. Toch valt er juist nu een goede slag de goeie eh, groene kant op te maken.

De ICT draagt evenveel aan de CO2-uitstoot bij als de luchtvaartindustrie. Servers (computers die deze website aan u tonen) gebruiken namelijk redelijk wat stroom en geven warmte af in ruimtes die door enorme airco's weer worden gekoeld. Dat kost niet alleen veel stroom, maar ook enorm veel geld. Daarom zijn de fabrikanten van servers nu in een strijd gewikkeld om de zuinigste servers. Dat levert namelijk direct zijn geld op: de aanschaf zal misschien iets hoger liggen, maar dat wordt na een jaar gecompenseerd door de lagere energierekening.

Een server gaat misschien vijf jaar mee, maar is in twee jaar wel afgeschreven. Een auto is gemiddeld 8 jaar oud en is na 15 jaar 'pas' op de sloop te vinden. Een vrachtauto doet daar ook rustig een jaar of twintig over. En een vliegtuig spant de kroon met misschien wel meer dan 30 jaar.

Leaserijders hebben gemiddeld maar 3 jaar een auto. Je zult ze dus niet horen zeuren als ze een lastenverlichting krijgen bij de aanschaf van hun nieuwe zuinigere auto. Het is natuurlijk wél hartstikke lullig als je net drie jaar geleden een truck hebt aangeschaft of geleased en dieselprijzen worden ineens sky-high. Een zuinige truck aanschaffen is niet direct een optie en je hebt dus maar te leven met deze 'lastenverzwaring'. Ik zou ook protesteren als de staat daar dan nog een schepje bovenop doet. En bedenk je eens wat de luchtvaartmaatschappij moet met zijn 20 jaar oude kist die toch wel aardig wat kerosine verbruikt. Er zijn nog niet eens ècht zuinige vliegtuigen op de markt!

Ik zou dus als overheid de 'branche' tegemoet komen met een regeling zoals bij leaseauto's. Maar wel in aanvulling op de nu geïntroduceerde lastenverzwaringen. Indien ons (bedrijfs)wagenpark in korte tijd zuiniger moet, dan moet daar ook een lastenverlichting tegenover staan voor de mensen die deze investering willen doen. Voor zover ik kan beoordelen is dat niet het geval en is het dus niet raar dat deze maatregelen op z'n minst lauwtjes worden ontvangen.

Toch zou ik vriendelijk aan de heren vrachtwagenchauffeurs willen vragen of ze het voortaan uit hun hoofd willen laten om de snelweg vast te zetten. Benzine is ook niet goedkoop en de file kost alleen maar meer. Alvast bedankt!
Update: mij komt zojuist onder ogen dat de overheid inderdaad 'de aanschaf van schonere en zuiniger vrachtwagens' gaat subsidiëren. Heel goed!

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.