De Oost-Europeanen slaan terug

Zastava 10

De Oost-Europese auto-industrie lijkt een goede toekomst tegemoet te gaan. Afgezien van de vele westerse merken die hun modellen daar produceren en profiteren van de lage arbeidskosten, komen ook de eigen merken weer tot bloei. Het mooiste voorbeeld is Skoda dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot budgetmerk van VW. Andere Oost-Europese merken lijken dit voorbeeld te volgen.

Onze duurtest-Dacia heeft al tot vele verbaasde blikken geleid. Iedereen lijkt al te weten dat het de 'Roemeense Renault' is, zonder dat er in het land nog maar een cent aan promotiekosten is uitgegeven. Vervolgens is iedereen verbaasd over de rij-eigenschappen, bouwkwaliteit en ruimte in de Dacia Logan. Er valt helemaal niets op de auto af te dingen en dat allemaal voor een heel vriendelijke prijs.

Nu is er weer Zastava: het merk dat tot voor kort op de lachspieren werkte, doet nu een serieuze poging de oude Fiat Punto aan de man te brengen. Het grote verschil met de Logan is dat de Zastava 10, zoals de auto heet, standaard ruim in de accessoires zit; zelfs airco is aanwezig. In Oost-Europa kost de Zastava minder dan een Logan; dat zou bij ons dus ook moeten kunnen. Dan rij je voor 8.000 euro in een behoorlijk aangeklede Zastava 10 met 1,2-liter motor. Een Punto met die motor moet nu minimaal 11.995 euro kosten. Wedden dat Zastava binnenkort het budgetmerk van Fiat wordt?

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.