De Oost-Europeanen slaan terug
De Oost-Europese auto-industrie lijkt een goede toekomst tegemoet te gaan. Afgezien van de vele westerse merken die hun modellen daar produceren en profiteren van de lage arbeidskosten, komen ook de eigen merken weer tot bloei. Het mooiste voorbeeld is Skoda dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot budgetmerk van VW. Andere Oost-Europese merken lijken dit voorbeeld te volgen.
Onze duurtest-Dacia heeft al tot vele verbaasde blikken geleid. Iedereen lijkt al te weten dat het de 'Roemeense Renault' is, zonder dat er in het land nog maar een cent aan promotiekosten is uitgegeven. Vervolgens is iedereen verbaasd over de rij-eigenschappen, bouwkwaliteit en ruimte in de Dacia Logan. Er valt helemaal niets op de auto af te dingen en dat allemaal voor een heel vriendelijke prijs.
Nu is er weer Zastava: het merk dat tot voor kort op de lachspieren werkte, doet nu een serieuze poging de oude Fiat Punto aan de man te brengen. Het grote verschil met de Logan is dat de Zastava 10, zoals de auto heet, standaard ruim in de accessoires zit; zelfs airco is aanwezig. In Oost-Europa kost de Zastava minder dan een Logan; dat zou bij ons dus ook moeten kunnen. Dan rij je voor 8.000 euro in een behoorlijk aangeklede Zastava 10 met 1,2-liter motor. Een Punto met die motor moet nu minimaal 11.995 euro kosten. Wedden dat Zastava binnenkort het budgetmerk van Fiat wordt?

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.