De moord op de Cee'd
Ik wist het niet, maar irritante reclames – er vallen tegenwoordig prijzen mee te winnen – worden door slimmerikken soms met opzet irritant gemaakt. Ergernis, leert de reclamepsychologie, is goed voor de verkoop. Door kijkers en radioluisteraars het bloed onder de nagels vandaan te halen, ram je de boodschap er des te harder in. Zou kunnen. Van Retteketet naar Beter Bed; Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, KIP! Stupide slogans, tenenkrommend voorgedragen: ze willen er niet in, maar gaan er nooit meer uit.
Wat zouden de reclamejongens van lenen.nl hebben gedacht, toen ze hun Kia-spotje maakten?
Het Kia-spotje gaat zo. In wat we versie 1 zullen noemen koopt een walgelijk blij gezin een auto, een Kia Cee'd. Let op de Tel Sell-dialogen tussen de acteurs en de voiceover, die de zielepoten als een rattenvanger van Hamelen in de val lokt. Verkoper: 'wat vinden jullie van deze?' Voiceover: 'Ja, dat is nou de perfecte auto voor jullie. Gewoon een heerlijke gezinsauto. Daar rijd je toch zo mee weg?' Dat doen ze. Ze gaan meteen genieten aan het strand, de sukkels. Voiceover: 'Hee, jullie hebben 'm gekocht zie ik?' Moeder de vrouw, opgetogen: 'We hebben zoveel plezier van onze nieuwe auto! Gekocht met een lening. Van lenen.nl!'
In versie 2, die gedeeltelijk overlapt met de eerste, parkeert de Familie Doorsnee de Kia op de boulevard. Op het strand mist de zoon zijn bal. Vader (wie hem als schoonpa krijgt, wil nooit meer schoonzoon zijn): 'De bal... In de auto misschien? Wacht, ik haal 'm wel even.' En in een fluisterend terzijde naar de kijker, gloeiend van trots over zijn aankoop: 'Kijk ik gelijk even of-ie goed staat.' Dat is pas genieten, een Cee'd.
Het klinkt onschuldiger dan het is. Kijk zelf. Alles aan die commercials is even leugenachtig, triest en haatverwekkend. Een: de soundtrack, ballroomjazz van de ergste soort, de muziek bij een dansavond in The Stepford Wives. Twee: het gezin zelf, mensen om op te schieten zo verschrikkelijk. Drie: de niet te filmen blijdschap om een Kia.
Als dit opzet is, ben ik immuun voor verborgen verleiders.
Nog één keer dat filmpje, en ik ga gillen. Rood staan voor een Cee'd, het is vast geweldige pr voor lenen.nl. Wie na zo'n reclame nog een Kia wil is een ander verhaal. Dankzij lenen.nl is de Cee'd, die ongetwijfeld een bovenstebeste auto is, voor eeuwig gebrandmerkt als de Bucklerlul onder de familiebakken.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.