De lokroep van de vijfpitter
Als het waar is dat Audi met een 350 pk krachtige 2,5 liter vijfcilinder komt in de TT RS, dan is dat natuurlijk fantastisch nieuws. Mij klinkt het in elk geval als muziek in de oren. Een geblazen vijfpitter maakt een super geluid, met als ultieme voorbeeld de rauwe en roffelende klanken die de vijfcilinder van de Audi oerquattro ten gehore brengt. Helder voor de geest staat me nog de rit met een Audi RS2, en dat sloeg helemaal alles. Met zijn 315 pk is dat een van de heftigste RS-en aller tijden, wat mij betreft heftiger dan de Audi RS6 en de meest recente RS4. En dat allemaal dankzij de turbo vijfcilinder.Voordat Volvo 850 fans een fatwah over me uitroepen, ja er zijn er nog meer voorbeelden van de verleidelijke klanken die een motor met vijf potten kan produceren, denk aan de roffelende motoren van de 850 T5's en de R's. Of de Ford Focus ST met zijn Zweedse motor in het vooronder. De vijfcilinder klinkt in de snelle hatchback beter dan in bijvoorbeeld de Volvo S40 T5. Waarschijnlijk dachten ze bij Audi na het aanhoren van de ST: 'dat kunnen wij nog beter'. Kortom, de lokroep van de vijfpitter zal weer vaker te horen zijn!

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.