Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De groene auto heeft een zwart randje

161
De groene auto heeft een zwart randje
  • Marc Klaver
  • Weblogs
3 november 2014 om 10:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Nu er enkele plannen voor de autobelastingen zijn bekendgemaakt, draait de bijtellingsdiscussie weer op volle toeren. Iedereen lijkt te weten hoe met moet, behalve de overheid. Over bijtelling wil ik het hier niet hebben, wel over de elektrische auto, die in mijn ogen met iets te veel hallelujageroep wordt binnengehaald als de grote Messias. Een paar kanttekeningen zijn toch wel op zijn plaats.

Vooropgesteld: ik heb niets tegen elektrische auto's en als ik het geld er voor had, zou ik onze Panda (de 'tweede auto') best willen vervangen voor zo'n oplaadbare Up. Want een elektrische auto heeft best veel voordelen: hij veroorzaakt lokaal geen vervuiling (tenzij je naast een elektriciteitcentrale woont), hij stoot geen fijnstof of stikstof uit, hij maakt veel minder gebruik van het remsysteem (want motorrem/recuperatie), hij maakt minder geluid (bij lage snelheden) en hij vergt minder onderhoud (geen olie, geen filters, geen bougies, minder remblokken en schijven, etc). Bovendien verbruikt hij in koude toestand, tijdens korte ritjes dus, niet zo exorbitant veel als een verbrandingsmotor onder die omstandigheden.

Maar het is niet alleen maar hosanna. Wat mij tegen de borst stuit, is het feit dat men in Den Haag van mening is en calculeert op de aanname dat de elektrische auto zo ongeveer het hele CO₂-probleem gaat oplossen en er derhalve miljarden tegenaan gooit om het gebruik ervan te stimuleren. Iets waarvan voornamelijk zakelijke rijders profiteren, maar dit terzijde. Want het is een fabeltje dat de CO₂-uitstoot van een elektrische auto nul is. Ook al zijn de meningen verdeeld over de exacte hoeveelheid, ergens tussen de 70 en 170 gram zit het wel, uitgaande van grijze stroom. Een beetje elektrische auto verbruikt al snel 20 kW per 100 kilometer. Het opwekken van die stroom kost gemiddeld 555 gram/kW (mix van kolen, gas en groen) en daarmee kom je op een uitstoot van 111 gram CO₂ per kilometer. Dat is toch heel wat anders dan nul. En naar mijn mening geen reden om de elektrische auto fiscaal te ontzien en daardoor met gemeenschapsgeld te subsidiëren. Als je je daarbij ook nog eens bedenkt dat het aandeel van de personenauto in de totale CO₂-uitstoot rond de tien procent ligt, dan hoef je geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat het effect van de elektrische auto nihil is. Het feit dat er zo goed als geen particuliere kopers zijn die een elektrische auto ook maar overwegen, zegt trouwens ook veel. Net als het gegeven dat ze nauwelijks worden verkocht in landen waar niet zo zwaar wordt gesubsidieerd.

Wat mij ook irriteert, is het feit dat er rond het thema CO₂ alleen maar met een beschuldigende vinger naar de automobilist wordt gewezen en de overheid ons wil doen geloven dat als we maar minder en zuiniger rijden met zijn allen, het probleem met de broeikasgassen grotendeels wordt opgelost. Vrij vertaald: broeikasgas als instrument om autorijden duurder te maken en dat zó te verpakken dat de doorsnee consument het zonder tegenstribbelen accepteert. Jaren geleden was er sprake van 'vleestaks'. Want we weten allemaal dat het lekkere stukje vlees op ons bord ook aardig wat CO₂-uitstoot veroorzaakt. Een beetje koe is op jaarbasis al goed voor het equivalent van 70.000 autokilometers. Maar ja, gaan we met zijn allen minder vlees eten, dan tref je die branche weer onevenredig hard.

En dan toch nog even over die fiscale bijtelling: stel, je krijgt van je werkgever een Ford Focus 1.5 TDCi Titanium Edition en er wordt 25% van de catalogusprijs bij je inkomen opgeteld. Dan rijd je 'all inclusive' voor iets meer dan € 225 per maand een splinternieuwe auto. Dat is een particuliere rijder alleen al kwijt aan brandstof en mrb. Om nog maar te zwijgen van afschrijving, verzekering en onderhoud. Dus zo onredelijk is die 25% helemaal niet, in ogenschouw nemende dat het feitelijk om loon in natura gaat. En des te onredelijker is het om een auto die zogenaamd geen uitstoot heeft zo sterk te bevoordelen, aangezien het effect op het milieu nauwelijks meetbaar is.

161 Bekijk reacties

Lezersreacties (161)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden