en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In de vorige AutoWeek staat een rij-impressie van de nieuwe Landwind Fashion, een mpv die net zo weerzinwekkend oogt als zijn naam klinkt. Toch is de testrijder aangenaam verrast. Zijn conclusie; de Chinezen beginnen het door te krijgen. De afwerking kan beter en wat de auto in de crashtest doet moet worden afgewacht, maar rijgedrag, ruimte en uitrusting vallen niet tegen voor het luttele bedrag van rond 17k dat de Fashion moet gaan kosten.
Zo mag ik het horen. Nooit zal ik een Landwind, Dacia of Lada Kalina aanschaffen, maar met de komst van die prijsbrekers ben ik blij. Het is hoog tijd voor een prijsdoorbraak in de sector. Auto's zijn veel te duur, net zoals vliegtickets dat waren voor de komst van Easyjet en Ryanair. Ik wacht met spanning op een Easyjet-revolutie in de autowereld.
Die komt er, als de prijsvechters zich consequent blijven richten op de onderkant van de markt, dus op het prijssegment van acht- tot vijftienduizend euro. Daar zitten de klanten; mensen die wel een nieuwe willen maar er niet de hoofdprijs voor willen betalen, omdat ze niks om auto's geven en/ of omdat ze toch in Nederland wonen, waar een Lada in de file net zo snel is als een Jaguar XJ. Voor zulke kopers is de Dacia Logan een gouden greep. Omdat hij voor dat geld heel veel ruimte biedt, en omdat hij niks kost. Als je zo'n auto vijf jaar houdt, rijd je praktisch gratis, zelfs als je er na afloop niets voor terugkrijgt.
Boven de vijftien mille wordt een auto afschrijvingsgevoelig, en dan gaan prestige-overwegingen meespelen, zeker als de meerwaarde ontbreekt die een Logan met zijn grote koffer en betrouwbare Renault-techniek weer wél heeft. Die Landwind Fashion is eigenlijk alweer te duur, net als een middenklasser als de Brillance. Ze zijn goedkoop, goedkoper dan hun beoogde concurrenten, maar voor hetzelfde geld of niet dramatisch veel meer koop je ook een fatsoenlijke Europeaan.
Niettemin: de toon van dat Autoweek-verhaal over de Landwind Fashion is me goed bevallen. De auto werd beoordeeld op het belangrijkste criterium: de prijs-kwaliteitsverhouding. Daar gaat het in koopjesland namelijk om. Natuurlijk moet hij aan redelijke veiligheidseisen voldoen, maar wat de autopers vooral niet moet doen is zeuren over het feit dat een Logan maar twee airbags heeft in plaats van acht. Alle waar naar zijn geld. Dat je bij Easyjet niks te eten krijgt, daar ligt ook niemand wakker van. Die KLM-lunches zijn trouwens ook niet te vreten, dus waar zeuren we over.
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.