de Caddy Logan

Cadillac BLS

Voor het gedurfde Stealth-vocabulaire van Caddy's-nieuwe stijl loopt het niet storm, dus je kon erop wachten. Maar dit gaat verder dan een duffe actiekorting die een beetje prater in zijn dealerzweethok compenseert door koning klant wat extra's aan te smeren: Cadillac heeft de BLS Business maar liefst 7k afgeprijsd. Daarmee subsidieert de firma Yank & Co speciaal voor het modale Cadillac-gezin, dat binnenkort dus echt bestaat, de aanschaf van een bijna nieuwe Panda.

Let's Talk business, heet het op de site van Cadillac Europe:

'De Cadillac BLS Business: nu tijdelijk vanaf € 28.590,- lease vanaf € 599,- p.m.' Toehappen kan formeel tot eind september, maar een kind begrijpt dat Cadillac zo'n stunt over een maand of drie niet zomaar ongedaan kan maken. Het worden dolle tijden voor de 'zakelijke rijder' die, schrijft Cadillac, met de moed der wanhoop had aanvaard "dat premium comfort onbereikbaar was. Met deze prijsdoorbraak, voor zowel de Cadillac BLS Sedan Business als de Cadillac BLS Wagon Business, krijgt stijlvol zakelijk rijden een nieuwe dimensie." Dat mag je zeggen. Papa gaat groot groeien: zijn Mondeo-oprit krijgt een gouden rand. Elke Astra-wijk wordt Klein Monaco. Op verjaardagsfeestjes zet de Caddy-spekkoper zijn driedubbelgespierde leaseneefjes met cynische allure op hun plaats. Dus jij rijdt Golf? Doe maar duur! En voor die neefjes kunnen terugslaan, is die BLS-man met zijn vette turbo al gevlogen!

Een nieuwe dimensie. Zou het? We pakken de prijslijst van de laatste Autoweek er even bij, waarin die Business-BLS overigens nog voor de oude prijs van zeven meer staat genoteerd. Wat koop je als zakelijke rijder voor rond de 29 mille? Een Alfa 159 mpi Impression. Een A3 1.8 TFSI Attraction. Een Citroen C4 Picasso 1.8 Lumière of een C5 2.0 comfort. Een tweeliter Mazda 6. Passats, Laguna's, V50's en 407's krijg je voor die prijs alleen met duffe één-punt-zessen of een slappe één-punt-acht. Naar een BMW 3-serie of MB C-klasse, het slag waarmee de firma Cadillac z'n kleinste spruit wil laten concurreren, kan de leaseklant met dit budget fluiten.

Nee, dan de BLS. 175 pk tweeliter turbo. 16 inch lichtmetaal. Zesbak, airco, cruise control, multifunctioneel stuur, uitgebreid audiosysteem met MP3. Voor een dikke 4 mille meer heb je de Business in een nog begerenswaardiger Prestige-variant met leer, touchscreen navigatie en een Bose-geluidssysteem met elf speakers. Het schijnt nog best te rijden ook. Allemachies!

Geen twijfel mogelijk: Cadillac doet echt stoer. Met de rug tegen de muur misschien, maar wel in stijl.

Doe er mij ook maar een. Hoef ik het eerste jaar tenminste niet meer af te schrijven. Van de winst stoppen we E. in een haast okselfrisse Panda-Jahreswagen.

Het premium-segment heeft er vanaf vandaag zijn eigen Logan bij.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.