Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
8

De BMW-rijder

Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
29 augustus 2006 om 23:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Huwelijk Verkort Leven Vrouw. Roodharige vrouwen zijn nymfomaan. Van heel snel ijsjes eten krijg je hoofdpijn. Nederlanders zijn gelukkiger dan Duitsers. Onzinnig onderzoek is er in alle kleuren van de regenboog. En omdat er in de wereld nauwelijks écht nieuws is - wat nu in Israël gebeurt, gebeurde er de afgelopen tien jaar óók, dag in dag uit - haalt al dat flutnieuws toch de kranten.

Nu deze weer. 'Automerk verraadt gedrag bestuurder'.

Hoezo? De Stichting Nederland Schoon - die bestaat dus óók al - heeft het onderzoeksbureau Trendbox uit laten zoeken welke automobilisten zich het ergst misdragen op de openbare weg: bumperkleven, peuken uit het raam gooien, rommel op straat achterlaten. De uitslagen zijn voorspelbaar. De Citroënrijder is de keurigheid zelve: 71% dondert onderweg zijn rotzooi nooit op straat. De Peugeotrijder is een slons. De meeste Volvorijders - kijk, dat hoor ik graag - spreken er schande van 'dat automobilisten afval uit hun raam in de berm of op de weg gooien.'

Nette mensen. Ik wist het.

Maar nu de clou: ,,Een groot percentage van de BMW-rijders past in de categorie straatvervuiler. 13% van deze ongecompliceerde levensgenieters zegt zijn sigarettenpeuk altijd uit het raam te gooien", schrijft de Stichting Nederland Schoon unverfroren.

Eerst een analyse van de mededeling. Een groot percentage van de BMW-rijders is straatvervuiler, namelijk maar liefst dertien procent, inderdaad een aanzienlijk percentage. En verder is die BMW-rijder een 'ongecompliceerde levensgenieter'.

Je zou ook andere conclusies kunnen trekken. Namelijk dat die BMW-rijder niet zozeer de grootste smeerlap onder de automobilisten is, maar dat hij gewetensvragen eerlijker beantwoordt dan zijn medeweggebruikers. Dat is het aardige van onderzoek; de resultaten staan of vallen bij de interpretatie van de feiten.

Toch blijft vooral die kwalificatie 'ongecompliceerde levensgenieter' nog lang hangen.

Ik denk namelijk dat de Stichting Nederland Schoon eigenlijk bedoelt dat de gemiddelde BMW-rijder een proleet is.

Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd een aanmatigend standpunt.

Ik ken ontzettend nare BMW-rijders. Niet persoonlijk, maar ik heb ze wel eens in mijn binnenspiegel, vooral 's avonds. Bumperklevende xenonflitsers zijn het, die ik met enige regelmaat hel en verdoemenis toewens. Maar ik ken ook ontzettend aardige, beschaafde BMW-rijders. Ze rijden in verduiveld foute, onzinnig zwaar gemotoriseerde 740's. Toch houden ze zich in grote lijnen aan de verkeersregels, gooien ze nooit peuken uit het raam en delen ze mijn diepe afkeer van de bumperklever. Het zijn liefhebbers, die gewoon graag de mooiste achtcilinder van de wereld horen grommen.

En wie ís die BMW-rijder helemaal? Er is een tijd geweest waarin je nog kon spreken van de typische BMW-, Citroën-, of Volvoklant. Je ziet ze nog wel: pijprokende Volvo-dierenartsen, Jort Kelder-achtigen in BMW's, PvdA-wethouders in een Citroën C5. Helaas zie je in diezelfde C5 ook voormalige BMW-bestuurders die qua lease-auto helaas een tandje lager moesten zingen, en Volvo's met Mercedes-rijders aan het stuur. Ook de Nederlandse automobilistenpopulatie ontzuilt in hoog tempo. Geen cliché, of het gaat vroeger of later onderuit. Behalve bij de Stichting Nederland Schoon. Die haalt nog steeds verstofte vooroordelen uit de mottenballen. En ze halen allemaal de krant. Omdat er zelden nieuws is.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
8 Bekijk reacties

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (43)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Jan LemkesJan Lemkes (1)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep