Dag Vanquish, we zullen je missen...

Aston Martin V12 Vanquish S
Aston Martin komt rond het einde van het jaar met de DBS. Een sportieve versie van de DB9. Dit nieuwe model maakt de Vanquish S overbodig. Tien tegen één dat die in 2007 niet meer in de boeken verschijnt. En dat is doodzonde. Die stoere gedrongen en vanuit elke hoek 'very British' sportauto wordt vervangen door een auto met wat misplaatst spoilerwerk, gaatjes in de motorkap en te grote 'bling-bling'-wielen. Sorry voor die laatste uitdrukking trouwens. Ik had me juist voorgenomen die nooit meer te gebruiken.
De Vanquish was de eerste van een nieuwe generatie Aston Martins. Hij had de primeur met het VH-platform. Een reuzeslim concept dat gemakkelijk in zowel (v)erticale als (h)orizontale positie kan worden aangepast en geschikt is voor zo'n beetje elk model. Vandaag de dag staan alles Astons op deze bodem. Inclusief de kleine V8 Vantage en de lange Rapide.
De Vanquish luidde een periode in van groot succes voor Aston Martin. Vanaf 1996 stond de DB7 als enige in de catalogus van Aston Martin. In 2001 kwam daar de Vanquish bij. Vijf jaar later hebben we naast die snelle twaalfcilinder, de DB9 de kleine V8 Vantage en (bijna) de vierdeurs Rapide. Een flinke uitbreiding dus. De aanzet tot dit succes is gestart met de Vanquish. We zullen die dus missen. Tot ziens in de klassiekercatalogus, met ongetwijfeld een waanzinnig hoog bedrag achter je naam...
Aston Martin-directeur Ulrich Bez wil trouwens over twee jaar 50 procent meer auto's bouwen. Door de komst van de (door mij gewraakte) DBS, een Volante-versie van de V8 Vantage en die vierdeurs Rapide moet dat een eenvoudige klus zijn. Aston Martins zijn dus binnenkort ook te zien op de hoek van úw straat.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.