Daar is 'ie weer: de verkeersaso

Middelvinger

Het was even stil rond het thema, maar de laatste weken staan de kranten er weer vol mee: de verkeersaso of verkeershufter. We weten met z'n allen heel goed wie dat is. In ieder geval is het altijd een ander. Het tv-programma 'Debat op 2' deed een onderzoek onder 786 rijbewijsbezitters en het merendeel daarvan erkent het bestaan van de verkeersaso en onderschrijft het standpunt dat deze categorie weggebruikers verplicht op cursus zou moeten. Of een asoslot in hun auto moeten krijgen, een elektronische snelheidsbegrenzer.
Nog steeds staat bumperkleven bovenaan het lijstje met ergernissen, maar ook telefoneren en agressief rijgedrag scoren hoog. Typisch genoeg vindt 52% van de respondenten dat zij zelf goed kunnen inschatten waar en wanneer zij sneller kunnen rijden dan de maximumsnelheid. Verbazende uitkomst, omdat bij de discussie over de verkeersaso steevast het onderwerp ' te hard rijden' op tafel komt. Lieden die dat dagelijks doen en daarbij de pech hebben vaak betrapt te worden, krijgen het stempel verkeersaso opgeplakt.
Nu zal ik niet gaan propaganderen dat iedereen zelf maar moet weten hoe hard hij of zij rijdt, maar enige nuance is wel op zijn plaats en de term wegpiraat of snelheidsduivel is wel erg populistisch. Maar goed, regels zijn regels, dus geen medelijden voor hen die met enige regelmaat post van het CJIB krijgen. Toch gaat het er bij mij moeilijk in om te hard rijden altijd als a-sociaal te bestempelen. Te kort door de bocht. Wat ik wél a-sociaal vind? Een paar voorbeelden:


- Geen richting aangeven, vooral daar waar dat wenselijk is, waar andere weggebruikers dat signaal nodig hebben om hun gedrag op af te stemmen.
- Slordig parkeren, ofwel: op twee of meer vakken of deels op de rijbaan, naast het vak.
- Niet of niet goed voorsorteren bij een kruispunt of verkeerslichten waardoor anderen niet door kunnen rijden (bijvoorbeeld bij links afslaan in het midden blijven staan, waardoor degene die rechtsaf wil – en kan – niet kan doorrijden).
- Te langzaam rijden, invoegen met 60 km/h zonder enig benul van de gevolgen.
- Afval uit het raam gooien.
- Kinderen vervoeren zonder gordels of zitjes, tenslotte kun je het die kleintjes niet kwalijk nemen.
- Ofwel: geen rekening houden met belangen van medeweggebruikers, niet 100% bezig zijn met verkeersdeelnemen.


Ik hoop dat deze cursus zo van opzet is, dat vooral aan dat laatste aspect veel aandacht wordt besteed. Voorts blijf ik voorstander van een herhalingscursus voor rijbewijsbezitters, een paar uurtjes achter het stuur van een vrachtwagen en een grip- en sliptraining (om de beperkingen van jezelf en je auto te leren kennen, zeer leerzaam).

Lezersreacties (150)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.