Crisis

Uitgebrande auto
Crisis. Recessie. Credit crunch. Ik kan de woorden niet meer horen. En da's verdomd vervelend, want het zit nu juist voor een deel tussen de oren. Maar laat ik eerlijk zijn, ik kom er tot dusverre nog genadig vanaf. Want dat het in de autowereld beroerd gaat, kan niemand zijn ontgaan. En in ons vak loop je daar op een heel andere manier tegenaan.
Twee weken terug werkte ik aan een grote multitest van het A-segment voor AutoWeek 20. De bestelde Kia Picanto werd plotseling geannuleerd; importeur failliet. Gelukkig wist de voortvarende pr-man via de subdealer in Marknesse toch nog een Picanto in te zetten. Aanstaande dinsdag zou ik in een Jaguar XF stappen, ter vergelijking met de E-Klasse die ik nu rij. Eergisteren werd de auto afgezegd. Importeur failliet.
Maar ook de importeurs die nog wel leven, houden de hand op de knip. Want de A6 2.7 TDI die ik voor dezelfde test wilde, kon Pon niet leveren. Alle dealers afgezocht: tevergeefs. Ja hoor Pon, geloof je het zelf? Niet één A6 2.7 TDI in heel Nederland? Toch, niet alleen in Leusden lange houten neuzen. Want voor de mini-multi waar ik het net over had, kon Fiat mij geen Panda verstrekken. Hebben ze niet in de demovloot. Ach, ik snap het ook wel. Zo'n peperdure auto die zo'n klein deel van je omzet uitmaakt, zou ik zelf ook niet inzetten als ik importeur van dat merk was. En dan BMW: die meten tegenwoordig zelfs het bandenprofiel voor en na het uitlenen van testauto's. Dank voor het vertrouwen!
Zo, en nu kunnen jullie lekker hieronder gaan zeuren dat ik een verwend stuk vreten ben, dan ga ik lekker van mijn vrije dagen genieten. Goed weekend allemaal!

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.