Concept cars zijn feestverpesters

Feestverpester
Op autobeurzen heerst de laatste tijd een vreemde mode. Voordat de productieversie van een nieuw model wordt getoond, is er eerst een concept car versie van. Je weet dan dus al precies hoe een nieuw model, dat meestal een jaar later komt, er uit ziet. Da's net zoiets als 's avonds op de tv een voetbalwedstrijd bekijken, terwijl je de uitslag al 's middags op de radio hebt gehoord.
De afgelopen week hebben we tijdens de Mondial de l'Automobile weer wat voorbeelden van gezien. Neem bijvoorbeeld de Toyota Auris, Volkswagen Iroc en de Renault Twingo – dat zijn al de auto's die volgend jaar in de showrooms staan, maar dan met de aanduiding 'Concept' achter de naam. Toyota deed het onlangs met de Yaris T-Sport en Kia met de Cee'd. Wat mij betreft verpesten ze behoorlijk de spanning die rond de onthulling van een nieuw model hangt.
De grote vraag is waarom fabrikanten dit doen. Om de reacties van het publiek over het nieuwe model te peilen? Neem van mij aan dat aan het ontwerp van de Twingo, waarvan in juni 2007 het nieuwe model in de showrooms staat, helemaal niets meer kan worden veranderd. En wat zal de productieversie met zijn kleine wieltjes en zwarte bumpers straks tegenvallen, nu we deze dikke versie op het netvlies hebben staan. Misschien omdat er dan twee keer publiciteit rond een nieuw model is? Dat lijkt me aannemelijker.
Begrijp met niet verkeerd, ik heb alleen moeite met productieauto's die onder de noemer studiemodel op een beurs staan. Een échte concept car krijg je als het ontwerpteam helemaal los mag gaan. Dan krijg je auto's als de wondermooie Renault Nepta en de gestoorde Peugeot 908 RC en Citroën C-Métisse. Daarmee kun je pas een feestje bouwen!

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.