Caravans 90 km/h: goed idee?
Eindelijk, de kogel is door de kerk, we mogen 90 km/h met aanhanger of caravan. Het plan is trouwens al in 2005 gelanceerd, in 2007 goedgekeurd door Eurlings, alleen liet de uitvoering wat langer op zich wachten. Maar sinds 1 mei is het dan zo ver, we kunnen 10 km/h sneller met een vrachtje aan de haak. Onze oosterburen hebben dat beter aangepakt, daar mag je in veel gevallen zelfs 100 km/h met je caravan. De Fransen maken het nog zotter: 130 km/h is toegestaan! Moeten we in Nederland nu zo blij zijn met die 90 km/h? Volgens de bedenkers is één van de grote pluspunten het gegeven dat vrachtwagens nu geen last meer hebben van caravanrijders. Nu komt het vaak voor dat een vrachtwagenchauffeur zich dood ergert aan caravanrijders, al was het alleen maar doordat er heel veel zijn die 75 (dat is dan 80 op de teller) rijden in plaats van bijvoorbeeld precies 80. Maar hoe gaat dat vanaf nu? Als een vrachtwagen maar 80 km/h mag en een auto met caravan 90 km/h, dan zie ik een snelheidsverschil van 10 km/h. Dat wordt inhalen! En reken er maar op dat die exercitie eventjes gaat duren. Even gas bij geven is er niet bij, want misschien ligt bromsnor achter een hectometerpaaltje met zijn gatsometer of lasergun. Kortom, deze maatregel zou wel eens voor meer in plaats van minder ergernis kunnen gaan zorgen. Typisch trouwens dat in een tijd waar het alleen nog maar over CO₂ lijkt te gaan een wetswijziging als deze er door is gekomen. Die 10 km/h extra veroorzaakt behoorlijk wat extra uitstoot. Je zou vanuit bepaalde partijen meer tegengas verwachten. Bij de aanschaf van een auto betaal je immers ook CO₂-belasting?