Car Configurator
Soms verlang je als eigenaar van twee oude bakken hartstochtelijk naar een nieuwe auto. Even geen APK-gedoe, geen kostbare beurten en stylingoperaties, nooit meer dat vruchteloze zoeken naar een Volvospecialist die wèl begrijpt waarom ondanks de nieuwe regeleenheid het ABS-controlelampje blijft branden. Even die geur van nieuw, de bloemen van de dealer, dat heerlijke vooruitzicht van riante onderhoudsintervallen en tot nader order onbeperkte garantie.
Voor zulke dagen is er de Car Configurator, de beste uitvinding sinds de autofolder. Je gaat naar de website van je favoriete autofabrikant, kiest je model en stelt online je eigen auto samen. Geen moeizaam analoog gedoe meer met papieren prijslijsten en zakrekenmachine. Gewoon je opties aanvinken en klaar is Zondagsrijder!
Juich nooit te vroeg.
Stel, bedacht ik vanmorgen bij de koffie, dat ik de youngtimers inwissel tegen een leuke snelle Golf. Een R32. Of, leuker nog, een GTI Edition 30. Kunnen we allemaal in, 't gaat als een speer, het scheelt een halve garage. Kunnen de kids eindelijk badmintonnen in de schuur. Kan dat shitdashboard me schelen.
Gaan we. Stap 1: www.volkswagen.nl. Naar 'personenwagens' en via de quicklink meteen door naar 'car configurator'. No response. Dan doen we het anders. Via 'modellen' lukt het ook: naar 'Golf', naar 'car configurator'. Jawel, jubelt de site: 'Voor iedereen: de Golf'. We zullen zien.
Eerst een uitvoering kiezen. Da's duidelijk: de GTI Edition 30. Door naar 'motoren'. Dat is er in dit geval maar een, de 230 pk sterke TFSI. Hij is er met zesbak en het fameuze DSG, dat 'm weliswaar 2300 euro duurder maakt maar wel een troostrijk accessoire is voor wanhoopsflipperaars in de Viagra-fase: de DSG dus. Snel door naar 'lakkleuren'. Tornadorood; je leeft maar één keer. Verder naar 'bekleding'. Stof of leer? 'Wat u ook kiest', schrijft VW in soepel Nederlands, 'u bent ervan verzekerd dat daarvoor uitsluitend hoogwaardige materialen zijn gebruikt.' Verheugend nieuws. Alleen heb ik niks te kiezen. 'Stof/leder antraciet', daar moet ik het mee doen. Vooruit dan maar.
Naar 'meeruitvoering'. Vier deuren natuurlijk, want kinderen. Daarna wordt het moeilijk. Glazen schuifdak? Elektrische voorstoelen? Boordcomputer Plus? Wacht, speciale uitrustingspakketten zijn er ook, dat scheelt wellicht.
Ik kan kiezen: Advance, Executive, Executive Plus, Secure. Wat het inhoudt, staat er niet bij. Om daar achter te komen, moet ik het configuratieprogramma uit en terug naar 'modellen'. Aha. 'Advance' staat voor bi-xenon, licht- en regensensor, park distance control en nog wat. 'Secure': onder meer alarm, verwarmbare voorstoelen, hellinghoeksensor en bandenspanningscontrole. 'Executive Plus' biedt heerlijkheden als radionavigatie RNS510 met touchscreen kleurenscherm, navigatie-dvd Europa, telefoonvoorbereiding Premium en multifuctioneel stuurwiel. Een raadselachtig allegaartje, die pakketten. Wat hebben verwarmbare voorstoelen met beveiliging te maken? Hoe dronken was de man die dit verzon? Enfin; vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Ik wil het allemaal, het leven is al rot genoeg. Ik vink Advance aan, Executive Plus en Secure.
Kan niet. 'Uw keus is in deze combinatie niet mogelijk', meldt de configurator. 'Kiest u alstublieft een blauw gekleurd item erbij of verwijder een rood gekleurd item.' Wat zullen we nou hebben? Overlappen die pakketten elkaar dan? De blauwe items heb ik stuk voor stuk in mijn pakkettenbundel: RNS510 met dvd, RNS510 sound, navigatie-dvd Europa. Waarom, vraag je je af, zou ik dus uitgerekend een van die drie erbij moeten kiezen? Niet minder verbaast mij het feit dat het rood gekleurde item uitgerekend Executive Plus is. Maar Executive Plus bevat toch ook al RNS510 en navigatie-dvd Europa?
Ik verwijder Executive Plus en voltooi de gang naar mijn Edition 30. Kijk, zo kan het wel. Komt-ie; tornadorood, vierdeurs, bloedgeil - en zonder navigatie.
Terug! En aangezien ik voor een raadsel sta, doe ik op goed geluk een gooi. Zal ik dvd Europa eens toevoegen? Die heb ik al, maar een backupje kan nooit kwaad. Kijk, nou heb ik mijn droomauto zoals ik hem hebben wil. Da's dan 41.580 euro. Het is voor niks. Maar voortaan haal ik weer gewoon een folder.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.