BPM-vrij: hiep hiep hoera!
Heeft u 't ook overal gelezen vandaag? Elektrische auto's worden BPM-vrij! Is me dat even goed nieuws! Alle grote media struikelen over elkaar heen om het te melden. Vanaf volgend jaar hoeven de kopers van zo'n mooie Th!nk City (dodelijk voor imago van een EV, laat dan eens een Tesla zien) geen BPM meer af te dragen.
Kleine opmerking: Zero Emission Vehicles (in praktijk: waterstofauto's en elektrische auto's) zijn al sinds jaar en dag BPM-vrij. Nog voordat er ook maar werd gedacht aan slurptaks en vrijstellingen van BPM voor zuinige auto's, stond er al ieder jaar braaf in het belastingplan dat ZEV's BPM-vrij waren. Die auto's waren dan wel niet te koop, maar de vrijstelling was er. Tot 2012: geen BPM voor ZEV's. Al in maart dit jaar heeft Jan-Kees de Jager in AutoWeek aangekondigd dat hij die regeling wilde verlengen tot 2018, het moment dat de BPM (vooralsnog) wordt afgeschaft om definitief plaats te maken voor de kilometerprijs.
Daar komt bij, dat sinds januari dit jaar, de allerzuinigste 'normale' auto's eveneens BPM-vrij zijn. Het befaamde 95/110 gram rijtje; exact dezelfde auto's komen in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Deze regeling staat los van de vrijstelling voor ZEV's, ookal komen de regels in praktijk natuurlijk op hetzelfde neer: ZEV's zitten immers ook onder de 95/110 grens: ze zitten op 0.

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.