BPM-vrij: hiep hiep hoera!

Heeft u 't ook overal gelezen vandaag? Elektrische auto's worden BPM-vrij! Is me dat even goed nieuws! Alle grote media struikelen over elkaar heen om het te melden. Vanaf volgend jaar hoeven de kopers van zo'n mooie Th!nk City (dodelijk voor imago van een EV, laat dan eens een Tesla zien) geen BPM meer af te dragen.

Kleine opmerking: Zero Emission Vehicles (in praktijk: waterstofauto's en elektrische auto's) zijn al sinds jaar en dag BPM-vrij. Nog voordat er ook maar werd gedacht aan slurptaks en vrijstellingen van BPM voor zuinige auto's, stond er al ieder jaar braaf in het belastingplan dat ZEV's BPM-vrij waren. Die auto's waren dan wel niet te koop, maar de vrijstelling was er. Tot 2012: geen BPM voor ZEV's. Al in maart dit jaar heeft Jan-Kees de Jager in AutoWeek aangekondigd dat hij die regeling wilde verlengen tot 2018, het moment dat de BPM (vooralsnog) wordt afgeschaft om definitief plaats te maken voor de kilometerprijs.

Daar komt bij, dat sinds januari dit jaar, de allerzuinigste 'normale' auto's eveneens BPM-vrij zijn. Het befaamde 95/110 gram rijtje; exact dezelfde auto's komen in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Deze regeling staat los van de vrijstelling voor ZEV's, ookal komen de regels in praktijk natuurlijk op hetzelfde neer: ZEV's zitten immers ook onder de 95/110 grens: ze zitten op 0.

Hoe het ook zij, diegene die nu nog denkt dat het nieuws is dat elektrische auto's volgens jaar BPM-vrij zijn, hoort niet op deze site thuis. Gelukkig hebt u, lieve lezer, aan uw reacties te zien in het algemeen stukken meer verstand van auto's dan de gemiddelde Nederlandse journalist. En dan hebben we het nog niet eens over dit domme artikel.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.