Born kan beter stoppen

Volvo 480
Het is alweer een tijdje mis met de NedCar fabriek in Born. Begin dit jaar werden daar nog twee modellen gebouwd; de Smart Forfour en de Mitsubishi Colt. Dat was het gevolg van een van de vele verbindingen die er in de autowereld tussen verschillende fabrikanten bestaan. Mitsubishi liet eerder al wagens bij NedCar bouwen; de Carisma en de Space Star. Dat gebeurde in een samenwerkingsverband met Volvo dat er de S40 en V40 produceerde. Die Volvo's deelden de bodemplaat met de Carisma. De Carisma is nooit een succes geworden; de Space Star deed het beter en de Volvo's verkochten goed. Alles bij elkaar draaide NedCar goed. 1999 was er recordjaar. Er werden tot 260.000 auto's gebouwd.
Daarna begonnen de problemen. Volvo werd overgenomen door Ford en Ford besloot de opvolger van de S40 en V40 in een van z'n eigen fabrieken te laten bouwen. Dat kon heel goed want zoals bij de meeste autoproducenten, was er ook bij Ford overcapaciteit. Mitsubishi, dat samen met Volvo eigenaar van NedCar was, zat met een probleem. De Japanse fabrikant kon niet alleen met NedCar verder en moest een nieuwe partner zien te vinden. Dat bleek niet zo'n probleem te zijn. DaimlerChrysler had eerder al een groot belang in Mitsubishi genomen. De Duits/Amerikaanse producent, die ook eigenaar van Smart is, wilde naast het tweepersoons model ook een kleine vierpersoons Smart op de markt brengen. Die kon mooi samen met Mitsubishi ontwikkeld worden, want de Japanners zouden een nieuwe Colt in Born gaan bouwen. Zo kon de 'tweeling' Mitsubishi Colt – Smart forfour bij NedCar in productie gaan.
Helaas werd al snel duidelijk dat de vierpersoons Smart niet erg aansloeg. En ook de verkopen van de Colt bleven bij de verwachtingen achter. De productie moest teruggeschroefd worden en tenslotte besloot Smart met de forfour te stoppen. Hoe het nu verder moet met NedCar is de grote vraag. Mitsubishi moet de Colt wel in Born blijven bouwen, maar als het model van nu aan het einde van z'n levenscyclus is, zouden ook de Japanners zich uit Born kunnen terugtrekken. Voorlopig ziet het er naar uit dat Mitsubishi toch in Born wil blijven en van plan is in Limburg ook Colts voor de Mexicaanse en Zuid-Afrikaanse markt te gaan bouwen. Bovendien zou daar in 2009 nog een kleiner model bij kunnen komen. Klinkt goed, maar we moeten het allemaal nog zien. Intussen is de regering gevraagd NedCar in ieder geval – met overheidssteun – open te houden. Maar de Europese wetgeving staat dat niet toe en bovendien voelt het Ministerie van Economische Zaken er weinig voor. Niet vreemd, want sinds de fabriek in Born 38 jaar geleden – als werkgelegenheidproject – werd geopend, is er al een miljard euro aan overheidsgeld naar toe gegaan. Het open houden van NedCar lijkt dus vechten tegen de bierkaai.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.