Bij het verdwijnen van de Mégane II

Renault Mégane II Phase I
Doorgaans duurt het bij mij tien jaar voordat ik een auto écht mooi ga vinden. Aan nieuwe modellen moet ik altijd erg wennen. Zo niet bij huidige Mégane. Ik weet nog precies waar ik was toen ik de eerste foto's van de nieuwe Renault zag. Zó'n indruk heeft –ie gemaakt. Ook weet ik nog dat ik de enige was die enthousiast was. Mijn toenmalige collega's op het zweterige kantoortje waar ik zat, hadden grote moeite met zijn excentrieke vormen. Ik heb het hier natuurlijk over de drie- en vijfdeurs. Met de break, sedan en helemaal de coupécabriolet wil ik niks te maken hebben. Van de Scénic ontken ik zelfs het bestaan.
In de nieuwe AutoWeek staat de geheel nieuwe derde generatie Renault Mégane. De oude moet gaan en ik zie hem niet graag vertrekken. Hij gaat zijn laatste productiemaanden in. Renault verdient een dikke pluim dat het heeft gedurfd zo'n bizar gelijnde auto op de markt te brengen. Met name de RS-versies zijn wat mij betreft instant klassiekers. De rest zal het vergaan zoals vele andere oude Franse middenklassers: het worden miskende afragbakjes die voor een appel en een ei worden verkocht. Een handjevol zal overleven en ik denk dat uiteindelijk steeds meer mensen deze rare Renault zullen gaan waarderen. Wedden dat je over een flink aantal jaren net zo tegen deze art déco-Mégane aankijkt als je nu de barokke Citroën Ami 6 ziet?
Het gaat je goed, mooie Mégane. Over een paar jaar, helemaal achteraan op het occasionterrein van een autobedrijf, ontmoeten we elkaar weer!

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.