Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Big Brother

Big Brother
  • Henny Hemmes
  • Weblogs
30 oktober 2006 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Vorig jaar meldde ik tijdens een redactievergadering dat een aantal merken auto's uitrust met  een zwarte doos. Moesten we daaraan maar eens aandacht besteden?  Mijn collega's wisten er nog niets van en wat ik erover had gehoord, was nooit verder gekomen dan de wandelgangen. Dus vroeg ik het bij deze en gene eens na, maar de antwoorden waren stuk voor stuk negatief: "Niet bij ons!"

In augustus werd in Amerika bekend dat éénvijfde van het wagenpark daar is uitgerust met een EDR, Event Data Recorder. Daarnaast bevestigde de woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland onlangs dat ook hier duurdere modellen inderdaad van een dergelijke 'black box' zijn voorzien.

De zwarte doos is van hetzelfde soort dat in vliegtuigen wordt gebruikt. Hij legt een heleboel dingen vast, inclusief hoe snel je rijdt en of je de veiligheidsgordel gebruikt. Daarom wil de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) dat in Amerika met ingang van 2008 alle nieuwe auto's worden voorzien van EDR "om beter te kunnen bepalen wat de oorzaak is van een ongeluk en wat tijdens de botsing precies is gebeurd". De Amerikaanse overheid schat dat binnen korte tijd 90 procent van alle nieuwe voertuigen voorzien zal zijn van EDR. Niet alleen handig voor de veiligheid, maar ook voor de verzekeringsmaatschappijen!

Sinds een jaar of tien rust General Motors auto's en trucks uit met EDR als onderdeel van het airbagsysteem. Daarbij worden de gegevens van de sensoren van de aansturingsunit van de airbags geregistreerd. Tegenwoordig  werkt de zwarte doos bovendien samen met GPS- navigatie en een tussengeheugen dat alle gegevens bewaart. Omdat GPS precies ziet wanneer een auto zich waar bevindt, is rekeningrijden een fluitje van een cent. Ook snelheidsbekeuringen krijgen een andere betekenis. De dure belastingbrigade langs de wegen met laserkanonnen en verdekt opgestelde fotokastjes is meteen overbodig. We rijden straks gewoon in een dagelijks opgezette fuik - zoéén als je eens per jaar ziet voor een alcoholcontrole - en oom agent tapt de informatie uit de EDR. "U heeft vandaag 10 minuten lang 30 km/h te hard gereden. Een bon? Die floept in luttele seconden uit het apparaatje.

Goed, we weten allemaal dat we ons aan de wet moeten houden, dus daar is niets tegenin te brengen. Maar overheid, familie, werkgevers, kortom iedereen die dat wil, zal in staat zijn elke meter die we afleggen te bekijken. Dat EDS gemeengoed gaat worden, lijkt zeker, tenzij er een publieke rel losbarst over de (verdere) aantasting van onze privacy.

Plaats een reactie

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden