Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
144

Belasting voor oldtimers: eigen schuld...

Roy Kleijwegt
  • Roy Kleijwegt
  • Weblogs
8 augustus 2012 om 15:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Het sluimert nu al iets te lang. Bericht na bericht, proefballon na proefballon, wethouder na wethouder. Wat willen ze? Sowieso dat oldtimers uit de binnenstad verdwijnen. En als het even kan moet er voor deze auto's nog wegenbelasting worden betaald ook.

Ik vermoed dat we zullen moeten gaan wennen aan het idee. Een lokale wethouder kan nog wel de kop worden ingedrukt, maar als zelfs een CDA-staatssecretaris dit soort dingen gaat opperen, betekent het dat het ambtenarenapparaat (waar uiteindelijk alle macht zit) er al mee bezig is. Op landelijk niveau welteverstaan. Nu heeft Staatssecretaris Weekers mij ooit verteld dat hij vindt dat er voor oldtimers in de loop der jaren wel genoeg belasting betaald is. Zolang hij er nog zit, zie ik dan ook weinig veranderen. Maar ja, hij zit er niet zo lang meer, er komen verkiezingen. Na 12 september ziet de wereld er ineens heel anders uit. En het zou me niets verbazen als er in een concept-regeerakkoord iets vervelends komt te staan over oldtimers. Zeker als er linkse partijen in een nieuw kabinet komen te zitten. Twee dingen staan op het spel: mogen oude auto's nog steden in en moet er belasting voor worden betaald. Ik focus nu even op het tweede.

Wat is nu het probleem? Is er nu wat veranderd? Jazeker. Dat groene clubs tegen de auto zijn is niet nieuw. Voor hen is het weren van oldtimers slechts stap één, liever zien ze elk stadscentrum helemaal autovrij. Daarnaast vinden ze dat de belasting op auto's fors omhoog moet, als het even kan ieder jaar weer. Het idee dat er nu een groep is die belastingvrij autorijdt (en nog in oude vervuilende auto's ook) maakt ze bijkans horendol. Gelukkig hebben deze partijen op landelijk gebied nooit enige macht, enkel een grote mond. De andere partijen maakt het minder uit, tot er een ander probleem de kop op steekt. Geld.

De MRB-regeling voor oldtimers is ooit bedacht om liefhebbers tegemoet te komen. Een auto van 25 jaar en ouder die door zijn eigenaar vertroeteld wordt en vervolgens 500 kilometer per jaar maakt, ach, daar hoeft van de overheid niet zonodig belasting voor te worden betaald. Het was al zeldzaam dat een auto die leeftijd haalde. Bovendien hebben mensen soms tien of meer mooie oude auto's, die logischerwijs meer stilstaan dan rijden. MRB-vrijstelling is dan heel redelijk. Dat vond Den Haag ook altijd. En dat vindt Den Haag nog steeds wel.

Maar de huidige situatie is anders. Die liefhebber bestaat nog steeds, maar wordt in absolute aantallen voorbijgestreefd door de slimme rekenaar, die beseft dat een oude Mercedes hem een hoop kosten bespaart. Een beetje Benz uit 1985 komt nog prima vooruit, is relatief betrouwbaar en je haalt 'm voor niet al te veel geld uit de Heimat. 'Wegenbelasting betalen? Dat is voor sukkels!' Je hoort het ze denken. Ze gebruiken die auto's voor hun dagelijkse ritten, iets wat je een oldtimerliefhebber niet snel zal zien doen.

En dan wordt de overheid wakker. Want daar was die MRB-vrijstelling nooit voor bedoeld. Die was voor de liefhebber met zijn vloot van tien oldtimers. Niet voor de rekenaar die nu 30.000 kilometer per jaar belastingvrij rijdt. Hiermee loopt men inkomsten mis en dat is iets waar Den Haag altijd erg scherp op is. De import van (oude) auto's verbieden kan niet, omdat dat ingaat tegen Europese regels. (vrije handel enzo). Wat gaan we dan doen met al die oude auto's die belastingvrij rondrijden? Raad eens...? Juist. De grote verliezer is vervolgens de liefhebber. Hij heeft niets misdaan. Maar het gedrag van de rekenaar zorgt er voor dat een grote groep welwillenden straks de pineut is. De vrijstelling loopt op termijn af, de huidige situatie is onhoudbaar. En dat hebben automobilisten dan aan zichzelf te danken.

Roy Kleijwegt

Roy Kleijwegt

Autojournalist

Journalistiek gestudeerd en bij AW stage gelopen. Na een aantal jaar bij vakbladen voor de automotive sector te hebben gewerkt in 2008 teruggekeerd bij AutoWeek. Houdt van supercars, moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Heeft weinig met klassiekers. Rijdt in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart, en geniet van sporten, poker en films, is tegen beter weten in Feyenoord-fan. Heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
144 Bekijk reacties

Lezersreacties (144)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Roy KleijwegtLaatste blogs vanRoy Kleijwegt

  • Weblogs
    Wachten op belastingkorting

    Wachten op belastingkorting

    79
    • 8 september 2018
  • Weblogs
    Terugblik: tien jaar AutoWeek

    Terugblik: tien jaar AutoWeek

    35
    • 18 juli 2018
  • Weblogs
    Gamen: een nieuwe stap

    Gamen: een nieuwe stap

    11
    • 19 oktober 2017
  • Weblogs
    Het perfecte wisselgeld

    Het perfecte wisselgeld

    38
    • 28 maart 2017
  • Weblogs
    Toppers van 2016

    Toppers van 2016

    15
    • 31 december 2016

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (41)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Marc KlaverMarc Klaver (2)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep