AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Begrensd op 130
De Partij van de Arbeid heeft bij monde van ex-Greenpeace milieuridder Diederik Samson laten weten dat er allerlei plannetjes bedacht zijn om energie te besparen. Een daarvan is auto's af te regelen op 130 kilometer per uur. "in Nederland mogen auto's niet harder dan 120," redeneert Samson, "dus wat voor zin heeft het dat ze harder kunnen.? Dat dient tot niets en hoe harder een auto rijdt; hoe meer hij het milieu vervuilt." Afregelen dus; die handel. Om nog even te kunnen inhalen als dat nodig mocht zijn, geeft Samson de automobilist een marge van 10 kilometer. Ik ben het zelden met milieu-fundamentalisten eens, maar deze keer vind ik dat Samson gelijk heeft. Vrijwel nergens in Europa mag je met je auto harder dan 130. Op de Autobahn mag je – op sommige stukken – nog zo hard als je kan, maar toch houdt ook Duitsland een 'richtsnelheid' van 130 aan. Intussen gaan de autofabrikanten maar door met het ontwikkelen van steeds krachtiger motoren die steeds hogere topsnelheden en steeds snellere acceleratietijden mogelijk maken. Onzin eigenlijk! Waarom zou je veel geld betalen voor auto's die prestaties kunnen leveren waar je nooit gebruik van mag maken? Als het om status gaat; die hoeft echt niet in het vermogen te zitten. Met een grote wagen voorzien van veel chroom en luxe extra's kun je ook indruk maken. Afregelen dus maar. Om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld op vakantie in Frankrijk ook nog een beetje speling hebt, niet op 130, maar op 140. En nu we het toch over nutteloos prestatievermogen hebben; laat alleen SUV's toe met tweewielaandrijving. Die vierwielaandrijving dient tot niets. Je mag in Nederland bijna nergens het terrein in. Bovendien; de meeste SUV-rijders willen dat niet eens. Hun glimmende PC Hoofttractrors zouden er maar vuil van worden.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs