Bedelen in cyberspace voor een Ferrari
Je kon er op wachten. Een Engelsman is via internet geld aan het inzamelen om zijn eigen Ferrari aan te schaffen. Hij begon met niks en inmiddels staat de teller bij het schrijven van dit artikel 212,12 Britse ponden. Hij heeft minimaal 118.500 pond nodig voor de simpelste F430. Met een tweedehandsje neemt de Britse meneer kennelijk geen genoegen.
De maker van de site heeft geen zielig verhaal waarom hij zo'n auto wil, en als je hem een bedelaar vind, dan begrijpt hij dat volkomen. 'Ik ben perfecte gelukkig zonder die auto, maar het zou leuk zijn om er eentje te hebben,' zegt hij op zijn site. Totaal schaamteloos maar goudeerlijk, en dat siert hem. Wat krijgen de donateurs? Volgens de Ferrari-minnende Brit allereerst goed voel doordat je een ander helpt. Ten tweede wordt – nadat de Ferrari binnen is - onder de donateurs het webadres verloot 'zodat je je eigen auto kunt regelen'.
Ik pleit mezelf vrij om geld te storten. Door dit stukje verspreid ik de boodschap van de Brit en dat levert hem extra bezoekers op en dus extra donateurs. Dus heb je geld te veel, net de loterij gewonnen of last van een ontzettend schuldgevoel? Geef dan met gulle hand!

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.