Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Bang van licht

43
  • Maurice de Bouvere
  • Weblogs
22 november 2007 om 16:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Adaptieve verlichting, lichten die vanzelf aanspringen als je de duisternis in rijdt, neemt een behoorlijke vlucht. Steeds meer auto's zijn uitgerust met een modus waarin de verlichting zich automatisch in- en weer uitschakelt. Zoals zo vaak hebben modellen uit de hogere segmenten als eerste een sensor die de verlichting bedient. Maar deze voorziening sijpelt rap door naar de lagere klassen. Over de handigheid ervan hoeven weinig woorden vuil gemaakt te worden, zo laat het zich aanzien. Vooral rond tunnels doe je er je voordeel mee. Als je een tunnel nadert, kun je met de lichtsensor aan boord nooit meer vergeten je verlichting in te schakelen; dat gebeurt immers vanzelf zodra de sensor duisternis detecteert. Aan het einde van de tunnel worden de lampen weer volautomatisch gedoofd. Toch bestaat er verbazingwekkend genoeg weerstand tegen de oprukkende 'zelfdenkende' verlichting. Het schijnt – zo blijkt ook uit brieven die we hier ter redactie ontvangen -  dat menig automobilist schrikt wanneer plotsklaps de achterlichten van de auto voor hem aangaan, ze aanziet voor stoplichten en ogenblikkelijk op de rem gaat staan. De gevolgen van een dergelijke schrikreactie laten zich raden. De minst gevaarlijke is het ontstaan van een file doordat achterliggers ook de rem aantikken. De reactie is begrijpelijk en de kritiek op lichtsensoren líjkt daardoor terecht. Maar hoe ging dat dan vroeger? We ontstaken zelf de verlichting van onze auto, maar het effect was niet anders; de achterlichten sprongen aan. Schrokken we toen niet van elkaar als we een tunnel indoken? Nee, de aantijging tegen deze faciliteit is bij nader inzien helemaal niet gegrond. En als je je er al in kan vinden, dan weegt een belangrijk voordeel daar tegenop:je kunt niet meer vergeten de lichten aan te zetten bij het naderen van een tunnel. En dat gebeurt nogal eens, borden die je er bij de ingang aan herinneren dit te doen ten spijt. En deze vergeetachtigheid brengt meer gevaar met zich mee. Je zichtbaarheid is immers minder als je zonder licht door een tunnel koerst. Zeker als de weersomstandigheden niet optimaal zijn zoals in deze tijd van het jaar. Lichtsensoren mogen nog veel breder worden toegepast. En er is veel minder kans op een schrikreactie wanneer ze de verlichting in werking stellen als je wat meer afstand houdt tot je voorganger. Tja, afstand houden; da's munitie voor weer een heel andere discussie.       
43 Bekijk reacties

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden