B-klasse tweede keus
Je wilt niet weten hoeveel geld er wordt besteed en hoeveel vergaderingen er worden belegd voordat een auto zijn typenaam krijgt. Toch gaat het af en toe behoorlijk mis. Het bekendste voorbeeld is de Fiat Croma. Die heeft in het verleden (overigens alleen in ons land) veel geleid tot vette grappen. Bij AutoWeek hebben we ons voor het nieuwe model overigens heilig voorgenomen dat soort flauwiteiten binnen de muren te houden. Ook naam Picanto van Kia werkt bij menigeen op de lachspieren. Dat hadden de Koreanen beter anders kunnen doen. Overigens zijn vreemde typenamen van alle tijden. Ooit geweten dat de Rolls Royce Silver Spur aanvankelijk Silver Mist zou gaan heten? Totdat de Britten er achter kwamen dat 'Mist' in het Duits mest betekent.
Over de Mercedes-Benz B-klasse heb ik gek genoeg niemand gehoord. Zou ik de enige zijn die B-klasse associeert met paprika's met een beurs plekje, eieren met restjes vogelpoep erop of een houten meubelstuk met klosjes in de planken? Ik vind die naam nogal ongelukkig gekozen. Bij een model tussen de A- en de C-klasse ontkom je er natuurlijk niet aan; maar het was de moeite waard geweest om wat alternatieven te bekijken. Wat dacht je bijvoorbeeld om het voorbeeld van Volkswagen te volgen? Daar heet de ruimteversie van de Golf gewoon Golf Plus. Dan zou de B-klasse A-Plus-klasse heten. Kijk, dat klinkt al een stuk beter.

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.