AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Auto's te duur?
35
Toegegeven: ook wij schrikken af en toe van een compacte middenklasser die met gemak over de veertig mille heen kruipt. En die 'vroeger', onder dezelfde typenaam, een duizendje of 25 kostte, guldens wel te verstaan. Legio voorbeelden zijn er aan te halen.
Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet. Afgezien van het feit dat een Golf van nu, veel meer te bieden heeft dan een Golf van toen en, niet onbelangrijk, bijna onvergelijkbaar veel beter aanvoelt onder het rijden, is er nog iets anders namelijk: bekijk het eens vanaf de andere kant.
Laatst in de rubriek Duurtestgarage in AutoWeek vergeleken we een Fox met een Golf II, de beste en meest succesvolle Golf ooit. Voor wie het gemist heeft: de Fox is ruimer achterin. Vandaag rijdt een stoet AutoWeek-redacteuren (iedereen een eigen testauto) richting Parijs voor de persdagen van de Salon. Geloof me dat je dat liever in een Fox van nu doet, dan in een Golf II van toen.
"Ja logisch, die Fox is nieuw, de Golf II bijna klassiek,' zou je zeggen. Zekers, maar niemand kan ontkennen dat met name de compacte auto's een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt. De compacts van tegenwoordig bieden nagenoeg autoplezier op het niveau van de vroegere compacte middenklasse. En hebben ook hetzelfde of nog beter ruimte-aanbod. Om over stevigheid en afwerking en veiligheidsniveau maar te zwijgen. Als je dan kijkt wat die compacts nu kosten en wat de compacte middenklasse vroeger kostte, valt het allemaal nog wel mee.
Als iemand roept "een instap-207 van nu is nog duurder dan een 306 van vroeger" dan heeft hij misschien een punt. Maar als je de cijfers erbij haalt, blijkt die 207 ook minstens zoveel auto te bieden als die 306 van toen. Dat, gecombineerd met een optimistische Prinsjesdag van vorige week, staat zodoende niets een geruststellend en vrolijk auto-aankoopmoment meer in de weg.
De AutoWeek-stoet voor Parijs van morgen mét prijskaartje: Honda Jazz 1.4 ES Automaat - 19.525, Hyundai Sonata 2.0 CRDi - 29.995, Audi A6 Allroad 3.0 TDI - 69.690, VW Fox 1.4 - 11.995, VW Golf GT TDI 170 DSG - 38.000 - Lexus IS 220d - 43.285 en Dacia Logan - 8.495. Euro wel te verstaan.