Autodealers: boycot ICT-ers!

BMW 7-serie met pech

Terwijl ik de resultaten van ons Tevredenheidsonderzoek 2005 zit uit te werken, loopt mijn computer vast. Ik vloek binnensmonds, herstart de boel en ga onverstoord verder. Mensen die aangeven zwaar ontevreden te zijn over hun auto, omdat hij het in een jaar tijd maar liefst twee keer heeft begeven. En die rotdealer bakte er ook niks van. Ik knik, al tikkend; daar zou ik ook van balen. Even later luistert mijn cursor weer niet naar mijn muis. Ik zucht, herstart de boel en haal ondertussen een kop koffie. Business as usual.
We zijn – terecht – heel kritisch op onze auto. Je hebt er flink voor betaald, dat ding moet het gewoon doen. Valt hij uit, dan is de wereld te klein. Maar dat de computer regelmatig vastloopt, vinden we de gewoonste zaak van de wereld. Je er druk over maken heeft ook zo weinig zin. Want de hardwareleverancier verwijst je doodleuk door naar de softwareleverancier. Die de schuld geeft aan je internetprovider. Die je op zijn beurt weer terugstuurt naar de winkel. Firewall? Zet je hem aan, dan moet je niet bij de provider komen zeuren dat je internetverbinding slecht is. Zet je hem uit, dan staat de computerleverancier niet in voor de gevolgen.
Stel, je hebt een gloednieuwe BMW gekocht en na een paar maanden houdt hij er mee op. Je gaat naar de dealer, maar die zegt je niet te kunnen helpen: "Dat zit waarschijnlijk in het motormanagementsysteem, mijnheer. Dat is van Bosch, daar ga ik niet over." Absurd? In de ICT doodnormaal. Misschien moet de autobranche eens met zijn allen afspreken ICT-ers op die manier te gaan bedienen.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.