Auris te behoudend?

Toyota Auris
De Toyota Auris ziet er keurig uit, maar om nu echt te zeggen dat het een compleet andere auto is dan de huidige Corolla? Niet bepaald. Naar verluidt was Toyota anderhalf jaar geleden zo onder de indruk van het extreme ontwerp van de Honda Civic, dat de hoge bazen ernstig gingen twijfelen aan hun eigen Corolla-opvolger die al in een vergevorderd stadium was. Maar waarschijnlijk was de schrik weer snel verdwenen, en heeft Toyota het reeds uitgestippelde plan verder uitgewerkt. Geen rare designfratsen dus. Zelfs de conceptversie die vier weken geleden op de Salon van Parijs debuteerde zag er minder opvallend uit dan de auto van de gemiddelde Speed & Designbeurs-bezoeker. Slechts de grote wielen, de skirts en dikke uitlaten maakten plaats voor gewonere onderdelen op de productieversie, die deze week voor het eerst werd getoond. Waarschijnlijk is het maar beter ook. Want al te opvallend moet een auto ook weer niet zijn om het goed te doen in de compacte middenklasse. Kijk maar naar het gebrek aan succes van de Honda Civic; een verkooptopper is dat zeker niet met nog geen 1.600 verkochte auto's in de eerste drie kwartalen van 2006. Daarmee bivakkeert hij op plek 79 in de verkooplijst. Het geeft al aan hoe Nederlanders tegen een auto aankijken: doe maar gewoon is de gedachte. Dus waarschijnlijk is dat behoudend vormgegeven koetswerk voor de Auris wel een verstandige keuze. Bovendien gaan ze bij Toyota helemaal voor de zakelijke rijder, die gelokt wordt met drie verschillende D-4D diesels, waarvan de 177 pk sterke 2.2 het ultieme aas is. Dat volk bestelt de auto doorgaans in het grijs of zwart en mag van de baas niet al te opvallend voor de dag komen.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.