We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sinds de 156 zijn opfriskuurtje heeft gehad gedraagt hij zich voorbeeldig. Hooguit wat klachten van buren; 'Jullie alarm gaat soms zomaar af'. Op een vrijdagavond volgt de complete meltdown van het Gemini-systeem. Nadat de dievenloeier eerst de accu heeft leeggetrokken, gaat hij over op noodstroom om nog eens lekker verder te blèren. Buurt in rep en roer, balende eigenaar gegeneerd. Een bij 'n Seat-dealer werkzame buurman biedt de helpende hand en brengt met startkabels en zijn Volvo (!) nieuw leven naar de Alfa-batterij. Overweldigende stilte. Het alarm, nog ingeblikt door de 156, wordt tijdelijk verbannen naar het P+R terrein waar niemand last heeft van zijn luidruchtige uitspattingen. De verkoper van de auto probeert zich de volgende dag onder zijn (Bovag-) garantie uit te draaien. "Het is een achteraf ingebouwde accessoire..." Na enig aandringen stemt men toe, maar wij hebben ons heil dan al ergens anders gezocht; de Zeister Alfa-dealer heeft alarm en Alfa in no-time van elkaar gescheiden. Wát een rust. En bovendien, wat moet je nu helemaal met zo'n herrieschopper waar die ene keer dat het er op aankomt toch geen hond op reageert? Een auto-alarm is zó 1996.