AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Al 200 km/h gereden vandaag?
261
De topsnelheid van een auto. Het is een magisch trio cijfertjes achter elkaar. Dat meestal ophoudt bij 250 omdat zelfs de grote Duitse merken dat wel snel genoeg vinden.
In AutoWeek en op autoweek.nl ziet u altijd topsnelheden die wij overnemen van de fabriek omdat wij ze niet zelf na meten. Vooral uit praktische overwegingen.
"Je kan toch nergens meer hard rijden in Nederland," bromt de stakker op de jaarlijkse wijkbarbecue die zichzelf net heeft getracteerd op een auto met een top van een sullige 140 km/h...
Daar zit wat in, maar toch ook weer niet. Ik moet denken aan een verhaal dat we maakten in Duitsland. Op een 4 kilometer lange start/landingsbaan van een voormalig Russisch militair vliegveld nabij Berlijn gingen we de topsnelheid uitproberen van een zestal sportauto's. Dat was een gave missie!
Wat ik wil zeggen: wat is het toch doodzonde dat het zo lastig is om die topsnelheid van je eigen auto te beleven. Eigenlijk is het best stom als je nog nooit op topsnelheid hebt gereden met je auto. Ik ga nog een stapje verder: wie nog nooit de topsnelheid van zijn auto heeft uitgeprobeerd en meegemaakt, die moet zich schamen! Zeker als je een auto koopt die een beetje prestatiepotentieel heeft. Want het is niet aleen leuk, het is ook leerzaam, het is heel goed om te voelen hoe je vierwieler zich gedraagt als hij maximaal gaat. En het is ook nog goed voor het milieu, die inwendige vervuiling van de krachtbron een beetje affikken.
Een van de voordelen van Nederland: het grenst aan Duitsland. Ik neem me voor om maandelijks een potente testauto - die we hier veelvuldig hebben - helemaal tot op de plank op te jagen. Leuk om over te vertellen en gaaf om mee te maken. Wie gaat er mee?